Den lille magellanske skyen
© ESO

Gigantisk bilde bringer deg helt inn i stjernenes barndom

Astronomer har tatt et enormt bilde av en dverggalakse som er full av unge stjerner. Bildet er så stort at du kan zoome helt inn på den enkelte stjernen.

9. mai 2017 av Babak Arvanaghi, Illustrert Vitenskap

Med det blotte øyet ligner den en liten sky på nattehimmelen i sør. Men virkeligheten er en annen – Den lille magellanske skyen (SMC) er en dverggalakse med flere hundre millioner stjerner.

Og nå kan du komme tett innpå stjernene.

Et ambisiøst forskningsprosjekt har tatt et bilde av galaksen på svimlende 1,6 gigapiksler – nok til at du kan zoome inn på den enkelte stjernen.

Romstøv var i veien

Hittil har det vært utrolig vanskelig for astronomene å observere SMC fordi området den befinner seg i, er fylt med romstøv.

Men ved hjelp av VISTA-teleskopet i Chile, har astronomene greide å se gjennom støvet og tatt det spektakulære bildet. VISTA har kikket gjennom støvet ved å fokusere på det infrarøde lyset som galaksen sender ut.

Bildet er et ledd i et større forskningsprosjekt der både SMC og nabogalaksen Den store magellanske skyen skal kartlegges, og stjernene i galaksene skal aldersbestemmes.

Stjernenes barnerom

SMC er særlig spennende for forskerne fordi den er full av unge stjerner, og fordi det hele tiden oppstår nye stjerner i dverggalaksen, som befinner seg ca. 200 000 lysår fra Solen.

Astronomene mener SMC en gang har vært en spiralgalakse akkurat som Melkeveien. Men de nærliggende og større galaksene har trukket stjerner fra den, slik at den i dag står igjen som en deformert dverg.

Gå selv på oppdagerferd i bildet på ESOs nettsider.

GÅ IKKE GLIPP AV DEN PERFEKTE SOLFORMØRKELSE

Opplev en av de mest spektakulære forestillingene naturen har å by på:

Den totale solformørkelsen rammer USA 21. august, for første gang i nesten fire tiår.

>> Noen få billetter igjen: Gå ikke glipp av et enestående syn, som brenner seg fast på netthinnen for alltid. Bestill din plass med det samme.

– Det er en enorm mulighet og en sjanse for å se universet endre seg rundt deg, sier Jay Pasachoff, som er astronom ved Williams College i Massachusetts.