Astronomer leter etter utdødde romvesener

Kanskje finnes det romvesener der ute blant stjernene, men nå leter astronomer ikke bare etter liv i rommet. De leter også etter spor fra romvesener som allerede har utryddet seg selv.

6. november 2015 av Mark Strauss

Utdødde romvesener i fokus

Finnes det liv i verdensrommet? I årevis har SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) forsøkt å besvare dette spørsmålet, men i stedet bør radioteleskopene kanskje fokusere på død og ødeleggelse.

Det mener en liten gruppe forskere som har utgitt en håndbok for å hjelpe astronomer med å finne spor av kosmiske dommedager. Gruppen kalles SEETI (Search for Extinct Extra Terrestrial Intelligence), og de vil bruke radioteleskoper i letingen etter utdødde romvesener.

Astronomer har begynt å bruke Allen-teleskopet for å lete etter signaler fra potensielle romvesener i fjerne galakser, som noen mener kan inneholde spor fra en høyt utviklet sivilisasjon. Foto: Ramin, The New York Times/Redux

Døde romvesener etterlater spor

Hvis sivilisasjonen på en fremmed planet møtte totalt utslettelse i form av biologisk krig, ville mikroorganismer som levde på alle de døde kroppene, skille ut nok metan til at det kunne måles i atmosfæren.

Med en befolkning på størrelse med Jordens vil gassene imidlertid forsvinne i løpet av et års tid, eventuelt lengre tid hvis virus også smittet og utryddet eventuelt dyreliv.

Størst mulighet til å finne spor etter verdens ende på en annen planet er etter en mulig katastrofe med atomvåpen.

De ekstremt høye temperaturerene fra eksploderende atombomber skaper kjemiske reaksjoner i atmosfæren som blant annet resulterer i kraftig redusering av ozonlaget. Dette vil angivelig kunne måles i mange år.

Hvis en fremmed planet utslettes av atomkrig, vil vi kunne måle kjemiske endringer i planetes atmosfære. Foto: AP

Foreløpig er hele ideen om liv i verdensrommet naturligvis ren spekulasjon. Men uten iherdige astronomer blir vi nok aldri klokere på eksistensen av eventuelle romvesener og fremmede sivilisasjoner – levende eller døde.