Tusener av uoppdagede asteroider gå i bane tett på jorden og er kanskje på kollisjonskurs med oss.

© Shutterstock

7-trinnsplan fra Nasa skal forhindre asteroidenedslag

I januar 2017 var jorden nær ved å bli torpedert av en asteroide som passerte på kortere avstand enn månen. Nå har Nasa utarbeidet en sjutrinns strategiplan som skal hindre at marerittscenariet blir til virkelighet.

17. august 2017 av Mikkel Meister & Jesper Bindslev, Illustrert Vitenskap

Astronomene kjenner til 1786 asteroider som utgjør en mulig trussel fordi de kommer under en avstand på 7,5 millioner km fra jorden og måler over 140 meter i diameter.

De fleste av de største asteroidene på over 1 km er kartlagt, men forskerne anslår at 300.000 romsteiner på over 40 meter fortsatt er uoppdaget.

Med en sjutrinns strategiplan vil Nasa nå oppdage asteroider tidligere, kartlegge banene mer presist og om nødvendig hindre dem i å kollidere med jorden.

1. Oppdag og kartlegg asteroidene

Nye teleskoper både på jorden og i rommet settes i drift i de kommende årene for å oppdage asteroider og kometer og bestemme størrelse, sammensetning og baner.

Et av de nye teleskopene er Nasas Near-Earth Object Camera (NEOCam), som tas i bruk i 2021. I løpet av en fireårsperiode skal teleskopet avsløre to tredjedeler av alle de asteroidene og kometene som er på kollisjonskurs med jorden.

NEOCams infrarøde teleskop har et speil med en diameter på 50 centimeter som kan se på asteroider og kometer helt ned til 30 meter.

Rumteleskopet NEOCam skal afsløre to tredjedele af de asteroider og kometer, der truer Jorden.

© Caltech/NASA

2. Bekjemp trusselen med alle midler

Nasa har flere mulige våpen på tegnebrettet for å hindre at en truende asteroide dundrer inn i jorden. Valget av våpen er avhengig av hvor god tid vi får til å reagere på trusselen.

Hvis varslet er kort, er en atomsprengning det mest effektive våpenet.

Når det er mulig å forutsi en potensiell kollisjon i god tid, kan små romsonder bøye av en asteroides bane med solcelledrevne laserstråler. Laserne løsner en sky av oppvarmet stein og metall som fungerer som en svak jetstrøm som skyver asteroiden vekk fra kollisjonskursen.

Asteroiden beskytes med lasere for å frigjøre materiale fra overflaten, som igjen skyver den ut av kurs.