Verdens farligste flyplass

Bare de dyktigste pilotene kan lande et fly i Lukla, verdens farligste flyplass. Flyplassen ligger på 2860 meters høyde i Himalaya.

3. mai 2013 av Hans Henrik Fafner

På moderne flyplasser er det vanlige minstemålet for landingsbanen 1800 meter. Så mye plass trenger vanlige passasjerfly, og vanligvis er banen på tre kilometer eller mer, noe som gir plass til alle flytyper.

Det er derfor bare de dyktigste pilotene og noen få flytyper som kan lande i Lukla, hvor banen er 480 meter kort. Dessuten er den ofte våt, og da den ligger på 2860 meters høyde, må innflygningshastigheten være høyere fordi luften er tynnere. Lukla går ikke uten grunn for å være verdens farligste flyplass.

Den vesle flyplassen i Himalaya ble anlagt på 1960-tallet, på oppfordring fra Edmund Hillary. Ved å starte fra Lukla halverer man fjellvandringen til base-camp, der den egentlige bestigningen av Everest begynner, var hans argument. Og det har gjort den vesle byen til litt av et trafikknutepunkt.

50 fly om dagen lander på verdens farligste flyplass

I sommersesongen lander det ca. 50 fly daglig i Lukla. Det betyr at hvert ankommet fly vanligvis har ti–femten minutter til å sette av passasjerer og få på nye, før flyet må ta av igjen. Bare slik blir det plass til de neste, som kommer fra Kathmandu, vel en halvtimes flytur unna. Og midt i dette må pilotene ha is i magen, for landingen er ikke lett. Selve banen ligger på en skråning som heller ti prosent, og når man først har satt ned landingshjulene, er det ingen vei tilbake: Banen ender i en fjellvegg.

Avgang fra Lukla er like vanvittig. Flyet ruller nedover banen, og når den er slutt, må flyet helst ha stor nok fart, for da er det ingenting annet enn en 600 meter dyp kløft nedenfor.

Værforholdene i Lukla varierer sterkt, og det skjer ofte at et fly tar av fra Kathmandu i klar sol, bare for å måtte snu fordi Lukla er stengt på grunn av tett tåke eller en plutselig snøstorm.

Kanskje du er interessert i ...

Les også