Seascraper – et selvforsynt samfunn med boliger, kontorer og rekreasjonsområder – er utformet med tanke på å dempe byenes voksesmerter. Fartøyets energiforsyning skaffes til veie ved hjelp av undervannsturbiner som drives av undersjøiske havstrømmer, og av en folie av solceller som fanger solenergi. Det hvelvede skroget vil kunne samle opp regnvann og slippe gjennom dagslys til de lavereliggende delene. Ferskvannet kommer fra et avsaltingsanlegg om bord som behandler og resirkulerer regnvannet.

Fotogalleri: Fremtidens flytende byer

Med en verdensbefolkning på over sju milliarder, en voldsom tilstrømning til storbyer og økt risiko for oversvømmelser og stigende verdenshav er flere og flere arkitekter og oppfinnere tilsynelatende i ferd med å kutte forbindelsen til landjorden.

10. august 2012

Med en verdensbefolkning på over sju milliarder, en voldsom tilstrømning til storbyer og økt risiko for oversvømmelser og stigende verdenshav er flere og flere arkitekter og oppfinnere tilsynelatende i ferd med å kutte forbindelsen til landjorden. Illustrasjoner og foto av eVolo og Koen Olthius.

Plastic Fish Tower er et kjempeåte som i stedet for fisk skal lokke til seg plastavfall og dermed bidra til å redusere avfallsøya Great Pacific Garbage Patch i Stillehavet. Plastic Fish Tower samler opp og gjenbruker det flytende plastavfallet ved hjelp av et sirkulært flytende bur rundt globen på 1 km i diameter. Tårnet vil kunne huse beboere i ytterringene og delene over vannet, mens et anlegg i globens sentrum omdanner avfallet til plastnett som kan brukes av fiskeoppdrettere.
En annen løsning på problemet med Great Pacific Garbage Patch kunne være prosjektet Lady Landfill Skycrapers, vridde "havskrapere" som bygges på undersjøiske landfyllinger. Avfallet samles inn ved tårnenes nederste ende og bearbeides for gjenbruk inne i tårnene. Over vannflaten vil de undersjøiske tårnene kunne utgjøre en base for øyer med selvforsynte menneskelige bosetninger. Plastavfallet omdannes til energi, som lagres i gigantiske batterier, som forsyner øyene med strøm.
Med bare en stabiliserende flytering og en gjennomsiktig kuppel som stikker opp av vannet er Waterscraper tenkt som et rørformet undervannsboligområde og laboratorium – der alt er konstruert til å kunne motstå det enorme trykket fra vannet. Dagslyset trenger ned gjennom kuppelen samtidig som Waterscraper flyter fra det ene stedet til det neste. Strender, restauranter, en marina og et dykkersenter skal tiltrekke gjester til de flytende luksusleilighetene og hotellene.
Ideen med prosjektet Water Circles er å ombygge gamle boreplattformer til vannbehandlingsanlegg som omdanner saltvann til ferskvann. Den gjenværende infrastrukturen for oljeutvinning tenkes brukt til å lede saltvannet inn i det flytende avsaltingsanlegget. Kuleformede enheter destillerer saltvannet og lagrer ferskvann, som er beregnet til vannfattige land. De gamle boreriggene skal dessuten huse forskere og egne produksjonsanlegg for matvarer, opplyser den sørkoreanske designgruppen.
Denne 490 000 kvadratmeter store flytende terminalen for cruiseskip har plass til tre store fartøy samtidig som den gir passasjerene en ny havopplevelse, som ifølge designerne omfatter hotellopphold på åpent hav, shopping og restauranter. En indre "havn" gir mindre fartøy muligheten til å legge til kai og forsyner det innvendige av terminalen med dagslys. 10 prosent av taket er dekket av solceller som fanger solenergien, opplyser den nederlandske arkitekten Koen Olthuis fra Waterstudio.
Citadel-prosjektet, som etter planen skal stå ferdig i 2014, kan bli den første flytende boligblokken i Europa, sier arkitekt Koen Olthuis. Boligkomplekset, som rommer 60 leiligheter og skal bygges i den nederlandske byen Westland ved Haag, skal sikre mot oversvømmelse i et land som for en stor del ligger under havets overflate. Koen Olthuis forventer at Citadel – og dets fem prosjekterte naboer – i løpet av sin levetid vil bruke 25 prosent mindre energi enn en konvensjonell bygning.
Greenstar, som er planlagt åpnet i 2014, blir et flytende hotell og konferansesenter utenfor Maldivene i Indiahavet. Øystaten er det landet i verden som ligger lavest, og er dermed blant de som er mest truet av den forventede stigningen i verdenshavene. Prosjektet får en høy energimessig utnyttelse og lav miljømessig påvirkning, noe som er i tråd med landets målsetning om å bekjempe global oppvarming. Greenstar vil ha plass til 800 overnattingsgjester og 2000 konferansedeltakere.
Den nederlandske arkitekten Koen Olthuis har designet denne flytende familievannvillaen i Amsterdam med tanke på mest mulig privatliv og allsidig bruk – i tillegg til at den har en unik utsikt over vannet. Huset, som sto ferdig i 2008, har soverom og bad i nederste etasje, som delvis ligger under vannet. Store skyvedører på øverste etasje gir adgang til et tredekk som gir inntrykk av at man befinner seg på en båt.

Kanskje du er interessert i ...

Les også