Vulkan truer millionby i Kongo

Vulkanen Nyiragongo, som inneholder en av verdens største lavasjøer, har nå to ganger ­sendt lavastrømmer mot innbyggerne i byen Goma. Spørsmålet er nå når det vil skje igjen.

8. april 2011 av Michael Finkel

Når skjer det? Det er det spørsmålet som har trukket to av verdens ledende vulkanforskere til hjertet av Afrika. Det er også det spørsmålet som opptar et team av kongolesiske seismologer, og det spørsmålet som kan avgjøre nesten 1 million menneskers skjebne. Når vil Nyiragongo få utbrudd?

Det skyldes spesielt at den østlige delen av landet de siste 20 årene har vært herjet av krig, bl.a. fordi massakrene i nabostaten Rwanda spredte seg over grensen til Den demokratiske republikken Kongo. I øyeblikket forsøker en av verdens største FN-styrker på rundt 20 000 mann å bevare en skjør og hyppig brutt fred.

Ved foten av vulkanen ligger storbyen Goma. Den er i konstant vekst fordi folk strømmer dit på flukt fra regjerings- og opprørsstyrker ute på landet. Man anslår at det nå er ca. 1 million mennesker stuet sammen i Goma. To ganger de siste årene har Nyiragongo hatt utbrudd og sendt en strøm av smeltede steinmasser mot byen. I 1977 strømmet lavaen nedover fjellet med over 95 km/t.

Det er det raskeste som noen gang er observert. Flere hundre mennesker omkom, selv om strømmen hadde størknet før den for alvor nådde Goma. I 2002 sendte vulkanen over 11 millioner m3 lava inn i sentrum av byen, tilintetgjorde 14 000 hjem, begravde bygninger til opp over andre etasje og tvang 350 000 innbyggere på flukt.

Ingen av utbruddene var noe særlig mer enn rumling sammenlignet med de enorme kreftene som Nyiragongo antas å være i stand til å slippe løs.