Islandsk vulkanutbrudd gir rekordstor lavamengde

En vulkan på Island spyr fortsatt ut store mengder lava. Den islandske vulkanen ser så langt ikke ut til å avta i aktivitet, og følges nøye av vitenskapsfolk over hele verden. Se videoen, der vi blir med forskerne på jobb på Island.

17. oktober 2014 av Devin Powell – National Geographic Daily News

En kraftig lavastrøm på Island, som startet i begynnelsen av september, viser så langt ingen tegn til å stilne. Utbruddet, som skjer på en slette av gammel lava ved navn Holuhraun i vulkansystemet Bardarbunga, har hittil gitt så mye smeltet stein at det kunne fylle Empire State Building i New York 740 ganger. Hvert femte minutt begraves et område like stort som en fotballbane i lava.

Hvis det fortsetter som nå, vil lavastrømmen snart være den største på 200 år på den vulkansk aktive øya. Og ingen vet hvor lenge det varer før den stopper – kanskje måneder eller år.

Bli med forskerne til Island

Her i videoen kan du se forskerne som følger vulkanutbruddet nøye:

”Det er utrolig at det fortsetter med den styrken i så lang tid”, sier vulkanolog John Stevenson ved University of Edinburgh. Det bor ingen mennesker i nærheten av den voksende lavastrømmen. Men stadige jordskjelv som forbindes med utbruddet, kan tyde på at et separat utbrudd er mulig. Hvis ny lava dukker opp under iskappen i nærheten, kan møtet mellom is og ild tenkes å utløse voldsomme oversvømmelser og sende en sky av dampdreven aske opp i luften, tilsvarende askeskyen som forstyrret flytrafikken under Eyjafjallajökulls utbrudd i 2010.

Forskere følger utviklingen nøye

Til tross for Holuhrauns avsides beliggenhet er det nåværende utbruddet et av de best overvåkete noensinne på grunn av nye instrumenter som er satt opp ved hjelp av det EU-finansierte Futurevolc-prosjektet og andre internasjonale forskningsprosjekter.

Forskere håper at den kunnskapen som høstes i Holuhraun, også vil hjelpe dem til å forstå dannelsen av ny havbunn, som på lik linje med utbruddene på Island foregår langs geologiske bruddsoner, der tektoniske plater rives fra hverandre.

”Vi har store mengder data, så mye at vi tydelig kan se hvordan utbruddet utvikler seg”, sier Stéphanie Dumont, som er geofysiker ved Islands universitets institutt for geovitenskap og tilknyttet Futurevolc. Et nettverk av seismometre har for eksempel hjulpet vitenskapsfolk med å følge bevegelsene i den underjordiske magmaen, som har sprengt seg vei gjennom fjellet og nå mater utbruddet.

I begynnelsen mente forskerne at et underjordisk kammer forholdsvis nær jordoverflaten var kilde til magmaen under Bardarbunga-utbruddet. Men jo lenger lavaen fortsetter med å strømme, desto mer sannsynlig er det at den kommer fra et dypere reservoar, sier vulkanolog Agust Gudmundsson ved Royal Holloway på University of London. ”Vi vet ikke om noen vulkaner i verden der et kammer som ligger høyt oppe, tappes på denne måten og holder seg åpent så lenge.”

Vulkanutbruddet kan fortsette lenge ennå

Det er ikke kjent når kranen i dypet stenges, så kanskje er det mye mer lava i vente og også mye mer svoveldioksid, en giftig gass som frigis ved utbruddet og kan drive langt vekk.

Så langvarig som dette ser ut til å bli – utbrudd som produserer store lavamengder, varer ofte måneder eller også år – kan det hende at utbruddet snart får et nytt mytologisk navn som tilsvarer dets legendariske omfang. Inspirert av hårlignende strukturer i lavastrømmen, som spøkefullt sies å minne om heksehår, har vulkanolog Thor Thordarson ved Islands universitet foreslått å kalle det Nornahraun, som betyr ”hekselava”.