Lukkede skyer

Sekskantede skyer – et system av "lukkede celler" som er vanlig når det er overskyet – kaster skygge over et område i Sør-Atlanteren (arkivfoto).Den nye skystudien fra NOAA bidrar til å belyse regnet betydning for dannelsen av skymønstere, hvilket igjen avgjør hvor mye sollys som treffer jordoverflaten.Mens skymønstrene med åpne celler (som på det foregående bildet) styres av regnet, er dråpene i skyer med lukkede celler for små til at de lett kan vokse til regndråper," sier medforfatter Hailong Wang.

24. august 2010

"De to forskjellige mønstrene har svært ulik solstrålingsrefleks," sier han. "De åpne cellene reflekterer mye mindre solstråling tilbake til universet, og dermed lar de mer solstråling nå ned til havflaten ... og på den måten bidrar de til å varme opp havet.