Kinesisk plante kan bremse kreft

Eldgammel kinesisk naturmedisin kan hemme kreftcellenes vekst. Det viser ny forskning.

14. april 2016 av Nadia Deleuran

Kinesisk plantemedisin har potensial til å erstatte moderne cellegiftbehandling i kampen mot kreft.

Forskere ved John Innes Centre i Storbritannia har oppdaget at bestemte organiske forbindelser i den kinesiske planten Huang Qin kan bremse kreftcellenes vekst. Det skriver Science Daily.

Sammensetningen av de kjemiske stoffene - også kalt flavoner - i roten på planten reduserer veksten av svulster og etterlater andre celler i kroppen helt uskadd. Det viser en rekke forsøk med dyr som forskerteamet har gjort.

Roten til den kinesiske planten, scutellaria baicalensis, sitter kanskje på nøkkelen til å bremse kreft. Foto: Pinterest

Forskerne gjenskapte Huang Qin-rotens helbredende flavoner ved hjelp av nye enzymer og basiselementet chrysin, et naturlig forekommende flavon.

”Det er utrolig spennende at planter som har blitt brukt i tradisjonell kinesiske naturmedisin i tusenvis av år kanskje kan bli nøkkelen til effektiv, moderne medisin," sier forskerlederen professor Cathie Martin i en pressemelding.

Planten Huang Qin er langt fra ukjent i kinesisk plantemedisin og har blitt brukt i over 2000 år til bekjempelse av leversykdommer, søvnløshet, betennelser og diaré.