Nordlys kom fra sprekker i magnetosfære

Forrige måneds usedvanlig mange nordlys skyldtes trolig sprekker i Jordens magnetfelt, sier forskere.

6. mars 2012 av Dave Mosher, National Geographic News

Romforskere mener at lysfenomenene på himmelen den siste tiden ikke skyldes bestemte solutbrudd, men derimot vanlige, men ikke mindre merkverdige "sprekker" i Jordens magnetiske skjold.

Denne typen revner oppstår når Solens magnetfeltlinjer blander seg med Jordens. I flere timer om gangen kan ladde solpartikler strømme gjenom åpningene, kollidere med atmosfærisk gass og fremkalle storslåtte lysspill på himmelen.

Feltlinjene påvirker ofte hverandre når det er ekstra stor solaktivitet, og det er nettopp det som skjer på Solen nå når den er på vei mot sitt solmaksimum, toppunktet i vår stjernes ca. elleve år lange syklus av magnetiske variasjoner. Denne typen høydepunkter kan utløse flere og kraftigere utstrømminger av solpartikler.

"Aktiviteten er økende akkurat nå, og vi vil se stadig flere av slike geomagnetiske hendelser og stormer enn det vi har sett de siste fem årene", sier Harald Frey, som er romforsker ved University of California i USA og ekspert i sprekker i Jordens magnetfelt eller magnetosfære.