Bilder: Vulkanutbrudd på Hawaii

Pu'u 'O'o-krateret i vulkanen raste sammen lørdag, og en 0,5 km lang rift åpnet seg i en annen del av vulkanen. Siden da har den nye sprekken spydd ut lava – opptil 25 meter opp i luften, opplyser Hawaiis vulkanobservatorium.

Tim Wright, AP

Det er ikke uvanlig at det oppstår sprekker i dette området – noe lignende skjedde i 1997, sier John Eichelberger, som er koordinator for vulkanprogrammet ved USAs geologiske undersøkelser (USGS).

Kilauea er faktisk verdens mest aktive vulkan og har ifølge observatoriet hatt utbrudd 34 ganger siden 1952. Vulkanen har hatt et nesten konstant utbrudd siden januar 1983, og i den perioden har den sprøytet ut minst to kubikkilometer lava, forteller John Eichelberger.

Se bilder fra vulkanutbruddet i galleriet til høyre

Nytt nummer: Naturens zombier

Abonnement: Er du klar for et gys? Zombier finnes ikke bare i skrekkfilmer. Også i naturen er det vesener som tar kontrollen over andre og forvandler dem til levende døde.

Delta i Lesernes blinkskudd

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i november er bygninger. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.