Nå kan DU redde pingvinene!

Gjør som 28.000 andre og meld deg som frivillig pingvinteller. Det er hele artens framtid som står på spill!

13. april 2016 av Anna-Dora Maron

Pingvinene i Antarktis har bruk for din hjelp!

Nå gransker en gruppe forskere fra England tusenvis av pingvinbilder fra Antarktisk for å finne ut mer om hvordan klimaforandringene påvirker pingvinenes ve og vel.

De har imidlertid ikke tid til å gjennomgå alle bildene på egenhånd, så derfor ber de nå om hjelp fra offentligheten.

På hjemmesiden Penguin Watch oppfordrer de dyrevenner fra hele verden til å hjelpe dem med å identifisere alle pingvinene på bildene – pluss ungene og eggene deres. I skrivende stund har nesten 28.000 meldt seg til Penguin Watch.

Klimaforandringer truer pingvinene

Pingvintellingen i Antarktis har funnet sted siden 1994.

Og allerede nå står det klart at klimaforandringene har ført til færre Adelie- og Chinstrappingviner. Dette skyldes blant annet mangel på føde og habitat.

For å få bedre forståelse av hvor omfattende konsekvenser klimaforandringen har for de antarktiske pingvinene, har engelske forskerne nå satt opp kameraer flere steder i Antarktis,

Bildene skal brukes for å kartlegge hvor mange pingviner som overlever de barske forholdene som klimaforandringene har påført Antarktis.

LES MER: VIDEO: Pingvin gjenforenes med redningsmannen sin