Gigantisk trestamme har flytt oppreist i 120 år – ingen vet hvorfor

Den ser umiddelbart ikke ut som noe spesielt. Men en 9 meter lang trestamme bryter flere av fysikkens lover. Den flyter rundt i en amerikansk sjø på en måte som ikke burde kunne la seg gjøre.

14. oktober 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrert Vitenskap

I den dypeste sjøen i USA, Crater Lake i delstaten Oregon, flyter det en 450 år gammel trestamme rundt i vannet. Umiddelbart høres det kanskje ikke ut som noe spesielt, men den gamle forvokste stammen bryter med helt grunnleggende fysikk.

Siden 1896, da geologen Joseph Diller oppdaget den 9 meter lange trestammen, har den flytt rundt i sjøen i samme stilling: Oppreist med hele 1,2 meter triumferende hevet over overflaten.

Stammen flyter stabilt, og den også stor nok til at et menneske kan stå på den mens den flyter.

Skogvokter stående på trestammen. Foto: Wikimedia Commons

Beveger seg mot vinden

Men her stopper de begripelige fakta om trestammen, som har fått kallenavnet ”The Old Man of the Lake” (Den gamle mannen av sjøen).

For det første forstår ikke forskere trestammens bevegelser. I 1938 la den mystiske stammen minst 99,9 km bak seg i løpet av 3 måneder. Det er i seg selv langt, men det er ekstra langt, fordi den er i stand til å krysse den store sjøen mot vindens retning.

Forskerne kan derfor ikke engang forklare bevegelsene med at treet over overflaten virker som et seil.

Burde ikke kunne flyte vertikalt

Men mest av alt lurer forskerne på hvordan trestammen kan flyte oppreist – altså vertikalt. Det gir mildt sagt ingen mening at så stor stamme flyter rundt på den måten og har gjort det så lenge.

”Den gamle mannen av sjøen” er 9 meter lang og har en diameter på 61 cm. Ifølge grunnleggende fysikk vil et flytende objekt på den størrelsen alltid flyte med sin lengdeakse horisontalt med vannoverflaten.

Bare små objekter – som f.eks. mindre pinner – flyter vertikalt, på samme måte som den store trestammen.

Stein i nettet av røtter virker som anker

Det er fortsatt ingen som har klart å komme med en endelig forklaring på hvordan trestammen kan trosse fysikkens lover.

En av forklaringene er at den gangen treet falt i vannet, hadde den fått viklet stein fast i rotnettet. Steinene virker som små ankre, som sikrer en stabil vertikal retning.

Problemet med den forklaringen er bare at det ikke lenger er stein på enden av stammen – eller bevis for at det noensinne har vært det.

Brygge ved Cleetwood Cove, der trestammen ses til venstre. Foto: Wikimedia Commons

En annen forklaring på den oppreiste kjempestammen er at den lange enden under vannet med tiden har blitt mer kompakt og tyngre, fordi vann har trengt inn i stammen.

Men ingen av disse forklaringene har blitt bekreftet – og blir det kanskje heller aldri.