Mount Everest er ikke verdens høyeste fjell

Mauna Kea på Hawaii er høyere enn Mount Everest. Det er ikke fordi det vulkanske fjellet rager høyere opp i atmosfæren, men fordi det begynner lenger nede, altså under havflaten.

16. oktober 2012 av Karen Gunn, sjefredaktør, National Geographic Norge

Ikke noe punkt på planeten strekker seg lenger opp i atmosfæren enn Mount Everest med sine 8850 meter. Men som geologisk formasjon er Mount Everest vesentlig mindre enn den inaktive vulkanen Mauna Kea utenfor kysten av Hawaii.

Med en høyde på 4200 meter over havet er Mauna Kea imponerende, men det er ikke noen rekord. Når det likevel er det høyeste fjellet i verden, skyldes det at det meste av fjellet befinner seg under havflaten.

Mauna Kea reiser seg direkte fra havbunnen, dannet av lava i det vulkansk aktive området som øy for øy skapte øyriket Hawaii. Foten på Mauna Kea begynner rundt 70 000 meter ut fra kysten på Hawaii i en dybde på ca. 5700 meter, og den rager 4200 meter over havflaten, noe som gir en høyde på i alt 9966 meter.

Everest begynner sin stigning i Himalaya ved en gjennomsnittshøyde på 5840 meter over havet. Høyden fra foten til toppen er dermed over 3000 meter.

Hent reportasjen om undersjøiske fjell

Klikk på Last ned-knappen nedenfor.

Når du klikker, blir du bedt om å registrere deg som medlem av natgeo.no. Det tar mindre enn et minutt og er helt gratis.

Fakta om Mauna Kea

Det hvite fjellet Det snør på toppen av denne vulkanske kolossen midt ute i Stillehavet. Hawaiianerne, som bygde helligdommer i fjellsidene, kalte det derfor Mauna Kea: det hvite fjellet.

Astronomisk observatorium Høyden og den fjerne beliggenheten midt ute i Stillehavet, langt fra folk, gjør Mauna Kea til det foretrukne astronomiske observatoriet på den nordlige halvkulen med 13 internasjonale teleskop på toppen.

Undersjøiske fjell Hundretusenvis av undersjøiske fjell reiser seg fra havbunnen, men færre enn 300 har blitt utforsket. Det finnes mer detaljerte kart over overflaten på Mars enn over de mest utilgjengelige stedene på havbunnen.