Fossiler på én til fire centimeter er det tidligste spor etter liv på jorda, 220 millioner år før forrige rekord.

Verdens eldste spor av liv funnet på Grønland

Det hittil eldste sporet av liv er funnet like ved hovedstaden på Grønland, Nuuk. Funnet flytter datoen for det første livet 220 millioner år bakover, mener forskerne.

11. januar 2017

I Isuaklippene om lag 150 kilometer nordøst for den grønlandske hovedstaden, Nuuk, har forskere fra Universitetet i Wollongong i Australia funnet det de mener er verdens eldste fossiler – og dermed det hittil eldste sporet av liv på planeten vår.

Fossilene i de urgamle klippelagene er hele 3,7 milliarder år gamle og består av én til fire centimeter høye kjegleformede strukturer – såkalte stromatolitter – som er formet av mikroorganismer.

Det nye funnet tar rekorden

Fossilene er hele 220 millioner år eldre enn den tidligere rekorden for tidlig liv, som er funnet i Australia.

>> Reis og bli klokere: Bli med på fossilreise til Svalbard!

Det vitner om at livet oppsto forbløffende raskt etter at jorda hadde blitt til.

Flere eksperter er likevel skeptiske til oppdagelsen og påpeker at det kan være snakk om en rekke andre typer naturskapte formasjoner.

TIDLIG LIV PÅ JORDA

• For om lag 4,6 milliarder år siden dannes solsystemet
  • For 3,8 milliarder år siden dannes mineralene.
  • For 3,7 milliarder år siden fantes det bakterier og alger på dagens Grønland. Det betegnes som det eldste livet.