Dommedag for alt liv på Jorden

Det finnes en dommedag for alt liv på Jorden. Men vi behøver ikke å bekymre oss ennå. Dagen kommer først om 2,8 milliarder år.

16. januar 2014

Om ca. 2,8 milliarder år vil det være slutt på alt liv på Jorden. Forskning som astrobiologen Jack O’Malley-James har stått i spissen for, tyder i hvert fall i den retning.

Solen sluker Jorden

Solen sørger i dag for passende temperatur på Jorden, men den blir langsomt varmere. I løpet av ca. 5 milliarder år vil den ha brukt opp kjernebrennstoffet sitt og svulme opp til en "rød kjempe" som til og med kan sluke planeten vår.

For varmt for livsformer

Men lenge før Solen når det stadiet, vil det bli svært varmt for alle livsformer. Forskerne anslo den fremtidige helsetilstanden på Jordens biosfære ut fra forhold som temperatur og tilgjengelighet til vann og mat og kan ut fra dette spå når livet på Jorden vil begynne å dø ut.

Karbondioksid forsvinner

Når temperaturen stiger, dannes det mer vanndamp. Det fjerner mer og mer karbondioksid – som plantene trenger for å gjennomføre fotosyntesen. De mindre hardføre artene vil begynne å dø ut om 500 millioner år, og det vil de dyrene som er avhengige av plantene, også gjøre.

Bare hardføre organismer igjen

"Når det blir færre planter, vil det i økende grad oppstå mangel på mat og oksygen, noe som betyr at også flere dyr vil bukke under i løpet av de neste én milliard år", står det i undersøkelsen. Om ca. 2,8 milliarder år er det bare hardføre mikroorganismer igjen, og til slutt vil også de gå til grunne i den sterke varmen.