Enormt rekefossil funnet

Det piggede fossile rovdyret er uten tvil det største som er funnet av sin art, og "kunne ha forsynt en hel hær med rekesmørbrød", sier en ekspert spøkefullt.

Anomalocaris (her vises en modell) ble en tredel lengre og overlevde 30 millioner år lenger enn hittil antatt.
Esben Horn

Fossiler av et én meter langt havrovdyr er blitt funnet i den sørøstlige delen av Marokko.

Blant eksemplarene er det hittil største av sin art, og det tyder på at det piggede, rekelignende dyret dominerte havene før dinosaurene kom til, i millioner av år lenger enn antatt.

Den såkalte Anomalocaris er en tidlig utløper på en evolusjonær linje som førte til nåtidens krepsdyr, og som ligner noe på våre dagers reker eller blekkspruter. Men de fossile dyrene hadde piggete kroppsdeler som stakk ut fra hodet, og sirkelrunde platemunner som åpnet og lukket seg som lukkeren på et kamera.

Tidligere fossiler av Anomalocaris har vist at dyrene kunne bli opptil ca. 60 cm lange, noe som var nok til å gjøre dem til de største dyrene i kambrium (542 til 501 millioner år siden), en evolusjonært eksplosiv epoke, da de virvelløse dyrene utviklet seg til mange nye varianter som sjøliljer og slanger.

Med 30 cm ekstra på lengden sammenlignet med tidligere eksemplarer tyder de største av de nye Anomalocaris-eksemplarene på at de leddelte dyrene vokste seg større enn forskerne hadde forestilt seg.

"Det ville ha vært nok rekemat til en hær i en hel måned. Dette var en gigant og uten tvil svært velsmakende," spøker Derek Briggs, medforfatter av undersøkelsen og direktør ved Yale Peabody naturhistoriske museum i USA.

Fossilt rovdyr hersket i havene i millioner av år

De nye Anomalocaris-fossilene ga forskerne ytterligere en overraskelse: De er overraskende unge.

Eksemplarene daterer seg til perioden ordovicium for "bare" 488 til 472 millioner år siden, og det indikerer at arter av Anomalocaris overlevde 30 millioner år lenger enn tidligere forskning har vist.

Anomalocaris finnes hyppig som fossiler fra kambrium, "men deretter forsvinner de fra opptegnelsene for omkring 510 millioner år siden", sier Derek Briggs, som har fått støtte fra National Geographic Societys komité for forskning og oppdagelser.

"Spørsmålet var om de forsvant eller om vi bare ikke hadde funnet de riktige fossilområdene?"

Nå viser det seg at det siste var tilfellet. Bløtvev brytes vanligvis ned før det kan fossilisere, og derfor finnes det bare noen få eksempler på dyr med bløte kropper i fossilopptegnelsene.

Heldigvis for forskerne hadde en sky av sedimenter begravet de marokkanske eksemplarene og bevart de bløte kroppene.

Senere døde Anomalocaris ut og etterlot seg ingen nåtidige etterkommere, forteller Derek Briggs.

"De endte trolig med å bli erstattet av fiskearter eller andre former for rovdyr i senere hav," sier han.

Den nye undersøkelsen av Anomalocaris blir offentliggjort i tidsskriftet Nature denne uken.

Delta i National Geographics månedlige fotokonkurranse her.

Nytt blad: Før Stonehenge

Abonnement: I blad nr. 8/2014 kan du lese om et nytt funn på Orknøyene som har forbløffet arkeologene.