Er hulemalerier nøyaktige gjengivelser eller symboler?

Nye opplysninger fra DNA-analyser av hulemalerier i Frankrike tyder på at tidlige mennesker malte ganske nøyaktige observasjoner av omgivelsene.

Veggmalerier i Pech Merle-hulen i Frankrike.
Centre de Préhistoire du Pech Merle
Veggmalerier i Pech Merle-hulen i Frankrike.

Hulemalerier er ikke kjent for sin nøyaktighet – arkeologer har diskutert om de forhistoriske maleriene primært var symboler eller nøyaktige gjengivelser av dyr.

Er vesenene som pryder veggene i Pech Merle-hulen i Frankrike, avbildninger av hester malt 23 000 før vår tidsregning? Helt sikkert; villhester hadde den gangen allerede streifet rundt i Europa i årtusener. Men en flekkete hest? Forsk­ningen sier ja.

Så langt har man trodd at flekkete pels bare finnes i noen få moderne raser som Appaloosa-rasen, men så dukket genotypen ofte opp i DNA-analyser av heste­skjelett fra Vest-Europa fra pleistocen-epoken.

Det betyr at tidlige mennesker ”gjorde svært nøyaktige observasjoner av omgivelsene,” sier Arne Ludwig ved Leibniz-Institut für Zoo- und Wildtierforschung i Berlin. Så de forhistoriske kunstnerne gjenga altså motivene helt nøyaktig.

Delta i National Geographics månedlige fotokonkurranse her.

Hva vet vi om svarte hull?

Abonnement: Midt i galaksen vår er det noe usynlig; noe utrolig smått og tungt som kan ­sluke hele stjerner rått. Hva vet vi om svarte hull?