Dinosaur med stort overbitt funnet

Primitiv rovdinosaur fyller et hull i opptegnelsene over fossiler, sier eksperter.

Illustrasjon av den nye dinosaurarten Daemonosaurus chauliodus.
Jeffrey Martz
Illustrasjon av den nye dinosaurarten Daemonosaurus chauliodus.

En nylig oppdaget dinosaurart fyller hullet mellom den tidligst kjente gruppen av rovdyr og mer avanserte dyr som Tyrannosaurus rex, fremgår det av en ny undersøkelse.

Den primitive dinosauren, som er funnet ved fossilutgravingsstedet Ghost Ranch i New Mexico i USA, levde for ca. 205 millioner år siden.

Dinosauren, som var på høyde med en stor hund, har et svært uvanlig kranium, forteller Hans-Dieter Sues, medforfatter av undersøkelsen og virveldyrpaleontolog ved USAs naturhistoriske museum i Washington D.C.

"Den har en dyp, kort snute og fryktinngytende fortenner. For en rovdinosaur er dette en kranieutforming som er helt uventet på dette tidlige tidspunktet i utviklingshistorien," sier Hans-Dieter Sues.

Det spesielle utseendet har gitt den nye dinosauren navnet Daemonosaurus chauliodus, som på gresk betyr "ond ånd med fremstående tenner".

Tidligste dinosaurer var overlevere

De eldste kjente dinosaurene levde i det nåværende Sør-Amerika i sen trias for ca. 230 millioner år siden. Gruppen omfattet tidlige utgaver av rovdyr som gikk på to ben, såkalte theropoder eller rovøgler.

Men et stort hull i opptegnelsene over fossiler etter denne perioden har fått mange eksperter til å mene at disse tidlige dinosaurene ganske enkelt døde ut.

"Teorien," sier Hans-Dieter Sues, "var at det skjedde en tidlig artsspredning av dinosaurer ... men så døde de ut, og mer avanserte rovdyr tok over i sen trias og utviklet seg senere i mange retninger ved overgangen mellom trias og jura, da vi vet at rovdinosaurene vokste kraftig i størrelse."

Funnet av Daemonosaurus knytter de to gruppene av dinosaurer sammen.

"Vår nye dinosaur, sammen med en annen som ble funnet for et par år siden ... på samme sted, er tegn på at disse primitive dinosaurene allerede omfattet et antall tidlige theropoder, og at de overlevde hele veien gjennom trias og nesten til begynnelsen av juratiden."

Nytt funn fyller et hull

Foreløpig er Daemonosaurus bare kjennetegnet ved det fossile kraniet og halsvirvlene.

Men fossilene viser at dinosauren har flere trekk – blant annet hull i virvlene, som har å gjøre med åndedrettssystemet – som fyller et utviklingsmessig hull mellom de tidligste dinosaurene og neotheropodene, som er den neste gruppen av rovdinosaurer som utviklet seg.

Det faktum at dinosauren er funnet i New Mexico, legger enda et interessant aspekt til oppdagelsen, sier Hans-Dieter Sues.

"Vi hadde en mistanke om at de tidligste dinosaurene hadde funnet veien til den nordlige halvkulen, den gangen Pangea fremdeles eksisterte og dyrene kunne vandre rundt på den tørre landjorden. Men fossilopptegnelsene var begrenset til Sør-Amerika," utdyper han.

"Det nye funnet er ytterligere bevis på at de tidligste dinosaurartene hadde en større utbredelse, og at det er på grunn av de ufullstendige fossilopptegnelsene at vi bare har funnet dem i Argentina og Brasil."

Den nye dinosauren er beskrevet i tidsskriftet Proceedings of the Royal Society B fra 13. april.

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i oktober er kveld- og nattbilder. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.

Nytt blad: Romas gale keiser

Abonnement: I blad nr. 9 / 2014 kan du lese om keiser Nero, som drepte to av sine koner og muligens sin egen mor. Men var han virkelig så ond?