Kaffetørsten bare øker

Kaffe blir stadig mer populært over hele verden. Russere og indonesere har fått smaken på den mørke drikken, og selv i produsentland som Brasil og Etiopia øker etterspørselen etter kaffe.

Colourbox

I flere hundre år har kaffeentusiaster i den vestlige verden kunnet velge og vrake mellom bøn­nene fra de frodige kaffemarkene. Men nå er det økt konkurranse fordi en ny generasjon av innbyggere i stor­­­byene i Asia, Øst-Europa og Midtøsten har fått smaken på kaffen. Der skyter kaffebarene opp i stor stil.

Selv i Brasil, som lenge har vært verdens største kaffeprodusent, er befolkningens tørst etter den populære lille koppen med sterk kaffe i kraftig økning.

”Alle liker å gå ut for å få seg en cafezinho, og kaffen er de unges favorittdrikk”, sier Robério Silva, som er administrerende direktør i International Coffee Organization. ”Hjemmemarkedet vokser utrolig raskt.”

Robério Silva tilskriver den globale økningen i kaffens popularitet nye kaffedrikkere i land som Russland og Indonesia, der inntektene er på vei oppover samtidig som vestlige vaner vinner innpass. De kaffeproduserende landene jobber også for å øke forbruket på hjemmemarkedene for å hjelpe bøndene til å holde prisene mer stabile.

Til sammen, sier Robério Silva, ligger veien klar for en sikker opptur for kaffeindustrien.

Data er de sist tilgjengelige tallene for årlig forbruk.
Nye markeder bygger på forskjellige vekstindikatorer fra 2006 til 2011.

Påmelding nyhetsbrev

Gratis nyhetsbrev fra National Geographic.

Registrer deg, så får du hver uke:

  • De fineste bildene
  • De beste artiklene
  • Ukens quiz

Nytt nummer: Naturens zombier

Abonnement: Er du klar for et gys? Zombier finnes ikke bare i skrekkfilmer. Også i naturen er det vesener som tar kontrollen over andre og forvandler dem til levende døde.

Delta i Lesernes blinkskudd

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i november er bygninger. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.

Illustrert Vitenskap
Historie
National Geographic

Copyright © 2009 Bonnier Publications