Sjøveien erstattet Silkeveien

Silkeveien er nok historiens mest seiglivede handelsrute. I 1500 år transporterte karavaner silke og andre varer på den 6400 kilometer lange turen gjennom Sentral-Asia. Den startet i Xian i Kina og endte i Antiokia eller Konstantinopel (Istanbul), og underveis hadde den mange forskjellige forgreninger. Normalt setter man handelsrutens start til år 132 f.Kr. da Kina ble samlet, men handelen har trolig funnet sted i omkring tusen år før det.

23. august 2013

Silkeveien er nok historiens mest seiglivede handelsrute. I 1500 år transporterte karavaner silke og andre varer på den 6400 kilometer lange turen gjennom Sentral-Asia. Den startet i Xian i Kina og endte i Antiokia eller Konstantinopel (Istanbul), og underveis hadde den mange forskjellige forgreninger. Normalt setter man handelsrutens start til år 132 f.Kr. da Kina ble samlet, men handelen har trolig funnet sted i omkring tusen år før det.

Det var svært sjelden at en enkelt karavane tilbakela hele turen. Varene ble transportert i et kjedesystem fra et sted til det neste, og der lastet om og brakt videre. På den måten oppstod det viktige handelsbyer som Samarkand og Kashgar på ruten. Men det var en langsommelig og farlig transportform, kapasiteten var begrenset, og derfor var det nesten bare luksusvarer, som også kostet deretter når de omsider nådde frem til de europeiske markedsplassene.

Arabiske sjøfarere kom med et alternativ da de begynte å seile varer fra Sørøst-Asia og opp Rødehavet, der de ble transportert videre over land til utskiping i Alexandria. Men det helt store gjennombruddet kom da Vasco da Gama reiste i Sørøst-Asia i årene 1271–92, og særlig med oppdagelsen av sjøveien sør om Afrika. Det førte til en forbedring av forholdet mellom Europa og Kina, og det banet vei for at europeiske skip kunne hente varene direkte.

Lasterommene i skipene hadde plass til langt mer enn karavanene kunne transportere. Det betydde at det kom flere varer til Europa, og også at de ble billigere. Europas økonomi gikk gjennom en forvandling.

Men store oppdagelser har ofte en bakside. Den nye handelsruten betydde at Silkeveien begynte å falle fra hverandre. Det var ikke økonomi i karavanene lenger, og i det 16. århundret hadde den europeiske skipstrafikken fått et slikt omfang at Samarkand og de andre handelsbyene mistet sin betydning.

Kanskje du er interessert i ...

Les også