Forsker nær kokt

På en forskningstur til Peru var det rett før det gikk galt for Andrés Ruzo, som bokstavelig talt var nær ved å bli kokt.

21. november 2013

Som forsker på den indre varmen i Jorden visste jeg at det fantes kokende elver, men alltid nær vulkaner. Det skal mye varme til for å få så mye vann til å koke. Vi var ute for å jobbe i en ikke-vulkansk sone – en strekning på 1500 kilometer som dekker det meste av Peru, der det ikke har vært aktive vulkaner de siste to millioner årene.

Elv med 90 °C

Ikke desto mindre hadde vi funnet elven Shanaya – et navn som kommer av "opphetet ting". Mine målinger viste at vanntemperaturen lå rundt 88–90 °C. Lokalbefolkningen mener at det er Yacumama eller "vannets mor" – en ånd som føder vannene – som er årsak til det varme vannet.

Bruk føttene som øyne

Jeg måtte skjære meg vei gjennom krattet på bredden for å gjøre temperaturmålinger. Ved siden av meg gikk den varme elven i raske stryk, og den var like bred som en tofils vei. Sjamanen fra den nærmeste landsbyen hadde sagt: "Bruk føttene som øyne." Man kan ikke se varmen, men man kan kjenne den når man tråkker i nærheten av den.

Regnet koker

Jeg stod på en knaus på størrelse med et A4-ark et sted der vannet målte nesten 100°, da regnet kom. Det var som å trekke for en gardin: Temperaturforskjellen mellom regnet og elven lagde en tett tåke. Jeg kunne ikke se noe, men jeg plystret for å fortelle kollegaen min at jeg var OK.

Et kvarter i helvete

Ved 55 °C koker huden og fettet på kroppen, og vannet rundt meg var nesten dobbelt så varmt. Øynene mine ville ha kokt på under ett minutt, og jeg skjønte ikke hvordan jeg kunne slippe unna. Jeg hadde sett rotter og en opposum falle i vannet, og øynene deres ble melkehvite. Etter et kvarter stoppet regnet og tåken lettet. I de fleste tilfeller er regn ufarlig. Men en liten stund handlet det om skillet mellom forskning og det å bli kokt levende.

Andrés Ruzo

Utnevnt til banebrytende forsker av National Geographic.

Hvert år utnevner og støtter National Geographic en rekke unge, banebrytende forskere for å anerkjenne deres inspirerende arbeid og hjelpe dem på vei i karrieren.

Ekspertise Geotermisk forskning