Dagbok fra unik ekspedisjon på Grønland

Fotografene Uri Golman og Helle Olsen har vært på tokt med dansk marine for å fotografere til en artikkel om Grønlands nasjonalpark for National Geographic. Les dagboken fra den fantastiske ferden og se de flotte bildene fra verdens største ødemark.

8. september 2015 av Uri Golman og Helle Olsen

DAG 1: REYKJAVIK HAVN – ISLAND

Med over 80 kg utstyr i bagasjen gikk vi om bord i marinens fly sammen med ca. 50 sjøfolk på vei til Reykjavik og fire timer senere om bord i inspeksjonsfartøyet Knud Rasmussen. Her skal vi tilbringe de neste tre ukene, og vi gleder oss til lørdag morgen da vi setter kursen nordover mot pakkisen. På kaia ved siden av oss ligger inspeksjonsskipet Thetis, og begge skip er nå i gang med å laste til Grønlandstoktet. Vi gleder oss til å komme av gårde over Danmarkstredet og til å starte på det egentlige fotoarbeidet.

DAG 2

Vi ligger i farvannet utenfor Island med kursen nordover. Det er full fart om bord, og besetningen har brukt dagen på en brannøvelse med den islandske kystvakten. Vi fikk besøk av helikopteret fra inspeksjonsskipet Thetis. Som fotografer fikk vi en uovertruffen mulighet til å se besetning og piloter i aksjon med forskjellige elementer av deres spennende hverdag. Vi følte nærmest at vi var med i en film, og det var spennende å se hvor profesjonelt og sikkert de garvede sjøfolkene opptrådde. I kveld kommer vi forbi Islands nordkyst og stevner mot det arktiske eventyret.

DAG 3–4 I STORISENS MAKT

Isen knaker, braker og sprekker når skipet bryter seg vei. Som ved tidligere ekspedisjoner ligger skipet i isen langs Grønlands nordøstkyst. Her på kysten bestemmer isen tiden og farten, og i løpet av natten har besetningen navigert oss trygt ca. 35 sjømil (65 km) nordover gjennom isen. Spent vokter vi alle isflakene i håp om å se arktisk dyreliv … Men her oppe i den lyse polarsommeren er det svært langt mellom dyrene.

DAG 5–6 – MOT 74° NORD

De siste par dagene har vi kjempet med isen. Besetningen på brua og i maskinrommet har jobbet døgnet rundt for å få båten frem til målet på 74° nord. Til tider tok det oss tre timer å seile bare én sjømil når isen var over én meter tykk. Samtidig har det vært tåke det meste av tiden, men endelig tittet solen frem og Daneborg militærstasjon ble synlig i horisonten. Nå begynner eventyret på østkysten, og vi gleder oss til å skrive mer i bloggen i morgen med nytt fra en av verdens største ødemarker.

DAG 7 – MED SLEDEHUNDER PÅ HELIKOPTERDEKKET

Med et kort besøk på Daneborg – hovedbasen til sledepatruljen Sirius – lastet vi vinterforsyninger til Sirius-hyttene. Alt fra tørrfisk til slede og sekker med all verdens ting ble med på skipet. Etter ett døgn ankom vi den sagnomsuste øya Ella Ø og lastet hunder og flere Sirius-gutter. Planen var nå depotutlegging, men i Arktis endrer ting seg ofte svært raskt: Royal Arctic Lines forsyningsskip var kommet raskere gjennom isen til Daneborg, så nå seiler vi nordover igjen og bruker tiden om bord til å se etter arktisk dyreliv.

DAG 8–9: ET ARKTISK PARADIS

En mangeårig drøm ble oppfylt da vi kunne gå i land på Sandøya, et av de få stedene på Grønland hvor man kan se hvalrosser på land. Vi var så heldige å få noen timer sammen med hvalrossene og de sjeldne sabinemåkene, som hekker på øya. Det var rett og slett et paradis, og da vi dro med båten tilbake til skipet og til en kopp varm kaffe og kanelkake, var lykken fullkommen. Avreise fra Daneborg og kurs mot kysten lenger ut for å legge ut forsyninger til Sirius’ depoter og hytter. Besetningen gikk som vanlig ivrig løs på oppgaven og losset tunge fat med drivstoff samt pappesker med hundemat og depoter til Sirius.

DAG 10: PÅ BESØK I PARADIS

Et enormt lavtrykk ligger over oss, og det vil ikke slippe taket. Det stormer og river, men stemningen er høy, for vi har alltid drømt om å få komme i land og besøke Sirius-stasjonen på Daneborg. Og Daneborg ble det, og man kan jo ikke takke nei til et eventyr! Så mens vi venter på at inspeksjonsskipet Thetis kommer seg gjennom isen, følger vi mannskapets arbeid i Arktis, hjelper kokken på kjøkkenet og deltar i hverdagens gjøremål. Lykken var stor da vi ble invitert med på en treningssledetur med hundene, og det dårlige været går raskt i glemmeboken når man kjører en Sirius-slede over stokk og stein!

DAG 13: FANGET AV ISEN

Vi har ikke oppdatert bloggen på noen dager, ettersom vi har ligget for anker i Young Sund ved Daneborg. Der skygger fjellene for satellittforbindelsen, og vi har bare sporadisk hatt Internett-tilgang. Hele Grønlands nordøstkyst har ligget under et kraftig lavtrykk, og det dårlige været har pakket sammen isen utenfor kysten. Dette innebærer at skipet Knud Rasmussen er nødt til å seile til Island. Vi har nå to muligheter: Returnere med Knud Rasmussen til Island eller bli satt i land på Daneborg og vente på at det noe større inspeksjonsskipet Thetis ankommer, og bli med dem videre på deres ferd rundt i nasjonalparken. Vi kommer tilbake med oppdateringer så snart vi har forbindelse igjen!

DAG 14–16 – UTILGJENGELIGHETENS DILEMMA

Det er en grunn til at mange steder i Arktis fremdeles ligger uberørt: Vær- og isforhold gjør stedet svært utilgjengelig! Det gjelder å tenke positivt når man som fotograf venter i tåken og isen på å få tatt fantastiske bilder som skal vise frem et av verdens vakreste områder. Vi har nå mønstret på inspeksjonsskipet Thetis, og kort tid etter avgang fra Daneborg tittet solen endelig frem etter fire dager i gråvær og storm. Vi klarte å få tatt et par gode landskapsbilder før vi nok engang ble innhyllet i tåken, som i snart 13 av 16 dager har fulgt oss på ferden. Mannskapet på Thetis teller omtrent 50 personer, og sammen holder vi motet oppe i håp om at været snart skal bli bedre, og at vi dermed kan fortsette ferden nordover for å løse våre ulike oppgaver.

DAG 17–19: NORDLYSET

Endelig har tåken lettet etter 17 dager, og vi ligger nå utenfor isen i et vindstille område. I det magiske nordlyset har vi nå tre dager på rad hatt besøk av isbjørn, og vi var så heldige at en imponerende isbjørn kom helt opp til båten. Vi har hatt gode forhold til å kunne legge de første Sirius-depotene på land, og med skipets Lynx-helikopter fløy vi over isbeltet inn til Daneborg for å hente mer materiell og matdepoter til hyttene. Akkurat nå ser det svært positivt ut, og vi gleder oss enormt til de neste dagene, da turen går nordover mot Dove-bukta.

DAG 20–21: UKJENT LAND

Fem av Sirius-mannskapet skulle på fotpatrulje i Dronning Louises land, et isolert fjellområde som ruver opp fra innlandsisen. Det ble valgt et unikt sted, der få ekspedisjoner har vært tidligere, og som bare kan nås med helikopter. Vi fløy inn over kanten av innlandsisen og opp langs en vakker isbre. Foran oss steg en glemt og øde verden frem med vakre innsjøer og høye tinder. Vi kjente alle suget i magen av eventyr! En praktfull dag som ble avsluttet med depotutlegging ved koselige Ålborghus.

Den siste uken gikk fort, og vi var heldige med været. Den gylne regelen om at det lønner seg å være tålmodig, har nok en gang vist seg å å holde stikk for fotografene. Med intens fart og kraftig vind i ansiktet har vi holdt ekstra godt fast på kameraet mens vi har nytt utsikten til alle de fine motivene! Lykken var stor da vi fotograferte ut gjennom den åpne helikopterdøren, ut over det arktiske landskapet som vi er så glad i! Vi har hatt det fantastisk travelt de siste par dagene av reisen, og nå er vi hjemme i Danmark igjen. Nå starter jobben med å velge ut og redigere de vel 15 000 bildene, og det blir spennende å lage den første fortellingen om Grønlands nasjonalpark sammen med National Geographic Nordic.

Til slutt vil vi gjerne sende en stor takk til Arktisk Kommando, inspeksjonsfartøyet Knud Rasmussen, inspeksjonsskipet Thetis og sledepatruljen Sirius for et fantastisk samarbeid! Takk også til alle dere som har fulgt oss her på Facebook.Helle Olsen og Uri Golman

Artikkelen om Grønlands nasjonalpark kommer i første halvdel av 2016, og vi håper at dere alle har lyst å lese den.

wildexplorer.com kan du fortsatt følge Uri Golman og Helle Olsens eventyr mens de arbeider på prosjektet sitt med å beskrive verdens siste ville steder – og de legger fortløpende ut nytt om opplevelsene sine på Facebook.

Kanskje du er interessert i ...

Les også