Charles Darwin led av sjøsyke

Charles Darwin var slett ikke sjøsterk. Han var fryktelig sjøsyk på den fem år lange ferden med skipet HMS Beagle, som la ut fra Plymouth 27. desember 1831. Likevel jobbet han flittig om bord med å ta notater og skrive ned sine epokegjørende oppdagelser underveis.

23. august 2013

Ekspedisjonen ble ledet av Robert FitzRoy, som var marineoffiser og dessuten en dyktig meteorolog. Hovedmålet under jordomseilingen var utforskning av den søramerikanske stillehavskysten. Den unge Darwin var egentlig bare med som en ekstra forsker, og han betalte selv for oppholdet om bord. Han konsentrerte seg om geologi, og samlet mengder av stein og fossiler, som han beskrev.

Men da skipet kom til Galápagosøyene, nesten tusen kilometer vest for den søramerikanske kysten, la han merke til noe. Han så en fugl som han også hadde sett i Chile, men den var litt annerledes. Deretter observerte han den samme fuglen på flere av øyene, og han fant at det var små variasjoner i fasongen og størrelsen på nebbet. Det samme gjaldt den berømte skilpaddearten som bare lever på Galápagos. Der oppdaget han også at der var små variasjoner i skjoldet fra øy til øy.

Senere angret Darwin på at han ikke fikk tatt med seg noen eksemplarer av skilpaddene hjem, selv om han flere ganger – mens de lå for anker ved øyene – fikk servert skilpadde til middag. Men hva han hadde sett og skrevet ned var nok til at han kunne trekke sine revolusjonerende konklusjoner. Fuglene på Galápagos måtte ha samme opprinnelse som dem i Chile, og de hadde deretter utviklet seg i forskjellig retning under årtuseners atskillelse fra hverandre. Dette ble til hans evolusjonsteori og ideer om artenes opprinnelse, som skulle gjøre helt om på forskningen.

Da Charles Darwin kom hjem til England 2. oktober 1836, hadde han allerede stjernestatus, og HMS Beagle, som egentlig bare var et utrangert krigsskip, ble til et av verdenshistoriens mest kjente fartøyer.