Verdens eldste mumier blir til svart slim

Over hundre mumier fra Chile og Peru står i fare for å forsvinne i en dam av svart, geleaktig slim etter at klimaendringer har fått bakterier til å blomstre opp på de gamle likenes inntørkede hudflater.

11. november 2016 av Mikkel Skovbo / Illustrert Vitenskap

Det bobler av liv på døde menneskenes hud. Og ekspertene river seg håret.

Mange av de i alt 120 eldgamle mumiene på det arkeologiske museet i byen Arica nord i Chile er i ferd med å forvandle seg til et geleaktig, svart slim etter at det har blitt utsatt for et ondartet bakterieangrep.

”De lokale mikroorganismene kan ende opp med å ete seg fullstendig gjennom disse guttene”, sier professor i biologi ved Harvard Universitet, Ralph Mitchell, til Live Science.

Hudbakterier mesker seg i mumier

Ralph Mitchell og teamet hans av eksperter ved Harvard har undersøkt de oppimot 7000 år gamle mumiene på invitasjon av det slimrammede museet.

>> Elsker du vitenskap? Bli med på havekspedisjon til Galápagos!

Det viser seg at helt vanlige hudbakterier har gått til angrep på mumienes pergamentaktige hudflak etter at luftfuktigheten i området har steget.

Det våtere klimaet og bakterieoppblomstringen skyldes sannsynligvis klimaendringer.

Mumiene stammer fra Atacamaørkenen nord i Chile og sør i Peru (grønt), der chinchorro-folket huserte mellom 7000–1500 f.Kr. Den eldste mumien er fra 5050 f.Kr. og regnes for verdens eldste.

Museum trygler UNESCO om hjelp

Nå forsøker det chilenske museet å få mumiene i området opp på UNESCOs Verdensarvliste for å skaffe midler og ekspertise innenfor konservering.

Det er behov for å finne den helt riktige temperaturen, luftfuktigheten og belysningen for å unngå at mumiene langsomt skal sive ut av verdenshistorien som svarte slimklatter.