I ørkenen langs kysten av Sør-Peru har store figurer tegnet på bakken undret flyreisende siden de først ble observert på 1920-tallet. Figurene viser bl.a. en edderkopp, en ape og et merkelig dyr som flyr. Nå mener forskere at de vet hvorfor tidligere tiders folk skapte figurene – de første for over 2000 år siden.

Galleri: Åndene i sanden

De mystiske Nasca-linjene avslører sine hemmeligheter.

29. mars 2010

De mystiske Nasca-linjene avslører sine hemmeligheter. Foto: Robert Clark

Den 30 m høye figuren med ugleøyne som stirrer ut fra fjellsiden, kan være laget av paracasfolket, som bodde i området før nazcaene. Strømmer av monsunregn har senere vasket de rustfargede steinene bort fra terrenget rundt og skåret kanaler i sanden under.
Denne kjempefuglen med langt, spisst nebb og et vingespenn på 67 m kan minne om bitte små kolibrier som vimset gjennom overrislede marker.
Disse steinene, som er funnet på et innviet sted ved Cahuachi, ble brukt til å male pigment til å male den store pyramiden med.
Etter at det religiøse senteret falt, begynte nazcaene å bygge brønner for å tappe vannårer som var fulle av regnvann.
Et avskåret hode fra Cahuachi hengt opp i et tau av plantefiber er trolig et fruktbarhetsoffer. Offeret var kanskje en lokal mann som ble ofret i tørketiden.
Et typisk kranium fra Carrizales, som bevisst har fått endret formen, kanskje et tegn på høy sosial status.
Mange gravla kroppene, bl.a. mannen funnet ved Ullujaya, er naturlig mumifisert av det tørre klimaet i området.
En mangefarget ara, som angivelig ble avdekket i en nazcagrav ved Carrizales, har beholdt fargene fordi den tørket ut nede i det varme jordsmonnet. Nazcaene importerte araer fra regnskogen i Amazonas, så dette individet var trolig et kjæledyr som kanskje ble gravlagt sammen med eieren.
Nazcaenes hellige symboler går igjen i bruks­gjenstandene deres. Kanten av et rituelt sjal fra Cahuachi er pyntet med langhårede hoder som etterligner virkelige offerhoder.
Edderkoppene på en krukke går igjen i geoglyfen på side 64 og kan ha vært et symbol på fruktbar jord. Dyr som disse kom fram før regnet som forvarsler om det uværet som var så viktig for nazcaenes overlevelse.
Keramikkapen med noe som ligner en skål peanøtter i hendene, ble funnet ved Cahuachi. Den var kanskje en form for kjæledyr som var populær blant nazcaeliten. Handel langs stillehavskysten førte trolig kapusiner- og edderkoppaper til områdene rundt Nazca fra de tropiske regnskogene i våre dagers Equador.
Et huarangotre skyter opp fra et menneskeansikt på denne krukken fra La Tiza. Den ble funnet i en grav ved siden av en kropp uten hode og kan ha erstattet et hode som ble skåret av under en ofring.
Et uttørket huarangotre ved Cerro Blanco står som et minne om de lundene som tidligere gav kjølig skygge. Noen forskere mener at nazcaene gjorde landet tørrere ved at de ryddet det til jordbruk.
Trekors markerer moderne gravsteder ved La Tiza. Arkeologen Christina Conlee leter etter potteskår som gravrøvere har kastet fra seg i området.
Arkeologen Ernesto Díaz leter i de forhistoriske husene ved La Tiza etter gjenstander som benrester, perler og redskaper.Stedet, som en gang var en fruktbar dal ved Aja-elven, var befolket gjennom hele nazca-perioden og i mange århundrer senere.
Et gravsted ved Tunga ble plyndret av folk som var ute etter gull, verdifulle tekstiler og keramikk. Kraniet på bildet ble sterkt skadet under plyndringen. Ulovlige utgravninger skjer ofte i Peru og ødelegger beviser som kunne bidratt til en oppklaring avmysteriene rundt nazcakulturen.
Cerro Blanco, en av verdens høyeste sandklitter, hever seg over ørkenen med en høyde på drøyt 2200 meter. Nazcafolket mente den var en vannkilde, en oppfatning som ennå lever. Lokalbefolkningen hevder det er en innsjø inne i sandklitten, og noen drar på pilegrimsferd til toppen for å ofre keramikk, akkurat slik nazcafolket gjorde for over 1300 år siden.
Arkeolog Alberto Urbano viser en svingete sti som danner en gåtefull figur som var beregnet til å gå på, slik det trolig var tilfellet med alle nazcalinjene.
I det fjerne følger Alberto Urbano et trapes som gjennomskjærer de ellers ubrutte slyngene.
Nazcalinjene har vært tolket som inkaveier, irigasjonssystemer, bilder som måtte betraktes fra primitive luftballonger og landingsbaner for UFO-er.
En ansatt vanner en stein som turistene bruker til å få tilgang til en "puquio" - et nettverk av brønner knyttet sammen av steintunneler som nazcaene bygde for å tappe et grunnvannsreservoar som lokalbefolkningen ennå benytter seg av.

Kanskje du er interessert i ...

Les også