Arkeologiske funn i vente

National Geographics arkeolog Fredrik Hiebert ser fremover og forutser flere nye arkeologiske oppdagelser og vitenskapelige gjennombrudd i det 21. århundret.

13. oktober 2015 av Kristin Romey

Siden Hiram Bingham oppdaget Machu Picchu i 1912 med støtte fra National Geographic og et Kodak-kamera over skulderen, har utviklingen av utstyr til arkeologene kommet langt.

Laserskannere og superraske datamaskiner skal gi forskerne en hjelpende hånd, og vil ifølge Fredrik Hiebert bringe nye viktige funn frem i lyset.

Her er hans forslag om sju store arkeologiske gjennombrudd i fremtiden:

1. Oppdagelse av ukjente byer – eller kanskje sivilisasjoner – i Mellom- og Sør-Amerika

"Arkeologer anvender LiDAR (Light Radar) til å se ned gjennom regnskogens tette vegetasjon i områder som Honduras og Belize. Teknologien gjør det mulig å lokalisere gamle bosettinger som vi ikke visste eksisterte", sier Hiebert.

2. Finne Djengis Khans eller Aleksander den stores siste hvilested

Arkeologens spade blir i større grad skiftet ut med georadar (GPR), som er i stand til å se ned i bakken. Teknologien er brukt i letingen etter Djengis Khans grav. Foreløpig uten resultat.

3. Komme inn i graven til Kinas første keiser

Frykten for å ødelegge gjenstander i den 2000 år gamle kinesiske keisergraven i Xian holder arkeologene fra å bruke vanlige verktøy som hakke og spade. I stedet skal GPR og magnetometere avsløre innholdet, som kan undersøkes nærmere med små roboter.

4. Tyde minoernes glemte språk

Etter oppdagelsen av den minoiske kulturen for over hundre år siden er skrifttypen Linear A fremdeles et mysterium. Hiebert foreslår å bruke en superdatamaskin som IBMs Watson til arbeidet.

5. Forstå meningen med nazcalinjene

Teoriene om geoglyfene i Peru er mange, men forskere håper at datainnsamling i fremtiden kan kaste nytt lys over de mystiske tegningene. "Rå datakraft må behandle mengdene av geografiske og arkeologiske data for å gi oss svar på de mystiske tegningene", sier Hiebert.

6. Finne en godt bevart neandertaler

I takt med at jordklodens isbreer smelter med raske skritt, vil det være "svært, svært sannsynlig at en intakt neandertaler dukker frem en dag – på lik linje med den 40 000 år gamle mammuten", forutser Hiebert.

7. Oppdage flere spor fra vikinger i Nord-Amerika

Temperaturstigninger får isen ved kysten av Canada til å smelte, og i den forbindelse vil bevis på nye vikingbosettinger uten tvil dukke frem. Hiebert forutser en rekke vikinggjennombrudd i den østlige delen av det nordamerikanske kontinentet.