FAQ

Problem med pålogging og profilopprettelse

  1. Hvordan oppretter jeg en brukerprofil?
  2. Hvordan logger jeg inn?
  3. Jeg har glemt passordet mitt
  4. Jeg får beskjed om at e-postadressen min allerede er registrert
  5. Spiller du Quiz Battle eller Quiz Battle 2, har du allerede en registrert profil
  6. Både passord og e-postadresse er riktig, men jeg får ikke logget meg inn
  7. Jeg har fått ny e-postadresse
  8. Både passord og e-postadresse er riktig, men jeg får ikke logget meg inn
  9. Jeg har fått ny e-postadresse
  10. Jeg har mistet tilgangen til e-postadressen

Problem med abonnementsopplysninger

  1. Hvor finner jeg abonnementsnummeret mitt?
  2. Abonnementsnummeret mitt blir ikke gjenkjent
  3. Jeg får vite at abonnementsnummeret mitt er ugyldig

Øvrige problemer/spørsmål

  1. Hvorfor bør jeg registrere meg på natgeo.no?
  2. Jeg må logge på hele tiden
  3. Jeg vil gjerne melde meg av/på nyhetsbrevet
  4. Hva gjør jeg hvis jeg har spørsmål til abonnementet mitt på bladet?


Hvordan oppretter jeg en brukerprofil?

Det gjør du ved å taste inn e-postadresse, navn og telefonnummer, samt et passord du velger selv på denne siden. Når du har trykket på knappen "Opprett ny profil", har du opprettet en profil og er allerede logget inn.

Hvis du er abonnent skal du huske å føye til abonnementsnummeret og postnummeret ditt når du oppretter profilen. Abonnementsnummeret ditt finner du ved å taste inn e-postadressen din på denne siden. Deretter får du tilsendt en e-post med abonnementsnummeret. Hvis du ikke opplyste oss om e-postadressen din da du tegnet abonnementet, kan du finne abonnementsnummeret på innbetalingsgiroene som følger med bladet.


Hvordan logger jeg inn?

Hvis du akkurat har opprettet en profil, er du allerede logget inn. Du kan se om du er logget inn ved å se til høyre for søkefeltet øverst på siden. Hvis det står "Logg ut | Profil", er du logget inn.

Ellers logger du inn ved å taste inn e-postadressen og passordet ditt på denne siden, som du også kan finne ved å klikke på "Logg inn" til høyre for søkefeltet øverst.


Jeg har glemt passordet mitt

Hvis du har glemt passordet, kan du benytte tjenesten: "Glemt passord?". Du finner tjenesten på Logg inn-siden under de to inntastingsfeltene. Klikk på lenken, og du blir deretter bedt om å taste inn e-mailadressen din. Da får du tilsendt en e-mail med et engangspassord. Klikk på lenken i den tilsendte e-mail, og når du har logget inn, kan du skrive et nytt passord i feltene ”Passord” og ”Bekreft passord” og klikke på ”Lagre”. Hvis du ikke mottar en e-mail, bør du undersøke om mailen er endt opp i et såkalt "spamfilter". Kontakt evt. din internettleverandør.
Du vil da få tilsendt en epost med informasjon om hvordan du lager et nytt passord. Klikk på linken i den tilsendte e-posten. Når du er logget inn, kan du skrive et nytt passord i feltene "Passord" og "Bekreft passord" og klikke på "Lagre". Hvis du ikke mottar noen epost, kan den ha havnet i spam-filteret ditt.


Jeg får beskjed om at e-postadressen min allerede er registrert

Hvis du får denne beskjeden når du prøver å opprette en profil, så har du allerede en profil. Prøv å klikke på linken "Glemt passord", så vil du motta en e-post med ytterligere informasjon. NB! Hvis du ikke mottar noen epost, bør du undersøke om eposten har havnet i spam-filteret ditt.

Spiller du Quiz Battle eller Quiz Battle 2, har du allerede en registrert profil

Spiller du Quiz Battle eller Quiz Battle 2, har vi allerede e-postadressen din i databasen vår.
Det betyr at du kan logge deg inn på hjemmesiden med samme e-postadresse og passord som du brukte da du opprettet profil i spillet – og deretter fylle ut resten av profilen din der.

Husker du ikke passordet inn til Quiz Battle, er det bare å klikke på “glemt passord”.


Både passord og e-postadresse er riktig, men jeg får ikke logget meg inn

Hvis du har endret passordet, så prøv i første omgang å logge på med det gamle passordet. Hvis du har opprettet en profil hos oss tidligere, eller på en av våre andre hjemmesider (f.eks. Gjør Det Selv, Aktiv Trening eller DIGITAL FOTO), der du har brukt samme e-postadresse, skal du logge inn på natgeo.no med det passordet du bruker på den andre hjemmesiden, og deretter oppdatere abonnementsopplysningene dine.


Jeg har fått ny e-postadresse

Du kan endre e-postadressen under "Profil". Du finner siden ved først å logge inn, og deretter klikke på "Profil", som du finner øverst på alle sider når du er logget inn. På den siden som kommer opp, taster du inn den nye e-postadressen og klikker på "Lagre".


Jeg har mistet tilgangen til e-postadressen

Jeg har ikke lenger tilgang til e-postadressen, og kan heller ikke huske passordet mitt. Hva gjør jeg?

Hvis du ikke lenger har tilgang til e-postadressen din, skal du opprette en ny profil med en ny e-postadresse (på denne siden). Hvis du på et tidspunkt har slettet profilen din og vil opprette deg igjen, er du nødt til å opprette en ny profil med en ny e-postadresse. Du kan opprette gratis e-postadresser via f.eks. www.gmail.com eller www.hotmail.com.


Hvor finner jeg abonnementsnummeret mitt?

Abonnementsnummeret ditt finner du ved å taste inn epostadressen din på denne siden. Deretter får du tilsendt en epost med abonnementsnummeret ditt. Hvis du ikke opplyste oss om epostadressen din da du tegnet abonnementet, kan du finne abonnementsnummeret på innbetalingsgiroene som følger med bladet.


Abonnementsnummeret mitt blir ikke gjenkjent

Vennligst sjekk:

  • At du ikke har inntastet abonnementsnummeret ditt med mellomrom eller punktum.
  • At postnummeret er det samme som på det girokortet du mottar sammen med bladet.
  • At språkinnstillingen din er på norsk.

Her kan du rette opplysningene dine.

Abonnementsnummeret består av ti siffer. Du skal taste dem inn uten mellomrom, punktum eller andre tegn.


Jeg får vite at abonnementsnummeret mitt er ugyldig

Det kan hende abonnementet ditt ikke er aktivt lenger. Du kan logge inn på vår online kundeservice for å se om det er tilfelle. Hvis det ikke er mulig å logge inn, kan du ringe oss på 23 06 87 05 for å finne ut av hva som kan være galt.

Hvorfor bør jeg registrere meg på natgeo.no?

Som registrert bruker har du full tilgang til å delta i National Geographics fotokonkurranser. Du kan sende inn egne bilder og du kan stemme på andres bilder og kommentere bildene. Det er helt kostnadsfritt å registrere seg, og du kan gjøre det her.

Jeg må logge på hele tiden

Hvis du er nødt til å logge på hver gang du vil lese en artikkel, skal du stille inn datamaskinen din til å tillate "cookies". En "cookie" er en liten tekstfil som lagres i nettleseren din (f.eks. Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome, Opera eller lignende), og som registrerer deg som unik bruker. På natgeo.no bruker vi cookies utelukkende til å godkjenne at du er logget inn. Enkelte firmaer bruker en "proxy-server", som sorterer vekk "cookies". I så fall er du nødt til å kontakte den it-ansvarlige der du jobber, for at maskinen din skal ha tilgang til nettsidene.

Fremgangsmåten for å endre cookieinnstillinger varierer, avhengig av hvilken nettleser du bruker. Nedenfor kan du se fremgangsmåten for den mest vanlige nettleseren, Internet Explorer. Du kan også les mer på nettet.

Bruker du Internet Explorer, gjør du følgende (norsk versjon):
1. Gå opp i menyen "Verktøy" og velg det nederste punktet "Alternativer for internett"
2. Velg fanen "Personvern"
3. Klikk på "Avansert"
4. Velg "Overstyr automatisk behandling av cookies", slik at det er en hake i den lille hvite boksen
5. Velg "Aksepter" under "Cookies fra opprinnelig websted"
6. Velg "Aksepter" under "Tredjepartscookies"
7. Sett en hake i boksen "Tillat alltid cookies under økten".

Bruker du Internet Explorer, gjør du følgende (engelsk versjon):
1. Gå opp i menyen "Tools" og velg det nederste punktet "Internet Options"
2. Velg fanen "Privacy"
3. Klikk på "Advanced"
4. Velg "Override automatic cookie handling", slik at det er en hake i den lille hvite boksen
5. Velg "Accept" under "First-party Cookies"
6. Velg "Accept" under "Third-party Cookies"
7. Sett en hake i boksen "Always allow session cookies".

Bruker du en annen nettleser, så bruker du "Hjelp"-knappen i nettleseren din til å finne ut hvordan du kan tillate/aktivere "cookies".


Jeg vil gjerne melde meg av/på nyhetsbrevet

Du kan melde deg på nyhetsbrevet i boksen til høyre på alle sider. Ønsker du å melde deg av nyhetsbrevet, så er det en link i bunnen av alle nyhetsbrevene, der du kan gjøre det.


Hva gjør jeg hvis jeg har spørsmål til abonnementet mitt på bladet?

Har du endringer eller forespørsler til abonnementet ditt på National Geographic, kan du logge inn på vår online kundeservice. På den siden er det også informasjon om hvordan du kontakter oss hvis du har problemer med å logge inn på nettsiden.







FAQ

På denne siden finner du svar på noen av de mest stilte spørsmålene fra brukerne til oss.

Er hjelpen ikke tilstrekkelig, ta kontakt på:
Kontakt informasjon

Påmelding nyhetsbrev

Gratis nyhetsbrev fra National Geographic.

Registrer deg, så får du hver uke:

  • De fineste bildene
  • De beste artiklene
  • Ukens quiz

Nytt nummer: Det hellige land

Abonnement: Paul Salopek har kommet til Midtøsten på den sju år lange turen sin, som følger våre forfedres vandring ut av ­Afrika. Les hans beretning fra Det hellige land.

Delta i Lesernes blinkskudd

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i desember er mennesker. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.

Illustrert Vitenskap
Historie
National Geographic

Copyright © 2009 Bonnier Publications