Den totale formørkelsen i 1970 hadde rute over NASAs permanente observatorium - for første gang i historien.

NASA feirer århundrets solformørkelse

I takt med at sommerens spektakulære formørkelse nærmer seg, minnes NASA en lignende begivenhet for nesten 50 år siden, som senere ble kjent som ’århundrets solformørkelse’.

16. mars 2017 av Nanna Vium, Illustrert Vitenskap

Forskere og astronomi-interesserte over hele verden varmer nå opp til en av de mest spektakulære forestillingene naturen har å by på: Den totale solformørkelsen som rammer USA i august 2017.

Det samme gjør romfartsorganisasjonen NASA, som i anledning av den forestående begivenheten har dykket ned i arkivene og har funnet bilder og video fra det som av noen er kjent som ’århundrets solformørkelse’.

Den totale formørkelsen som rammet USA 7. mars 1970.

I videoen kan du se selve formørkelsen, slik den ble dekket av CBS News 7. mars 1970.

BLI MED OSS TIL ÅRETS ASTRONOMISKE SPESIALFORESTILLING

Gå ikke glipp av årets store astronomiske spesialforestilling.

Den totale solformørkelsen som inntreffer i USA 21. august for første gang på nesten førti år.

>> Bli med på en enestående tur til den totale solformørkelsen i USA.

”Det er en kjempemulighet og en sjanse til å se universet endre seg rundt deg”, forteller Jay Pasachoff, som er astronom ved Williams College i Massachussets.

Rakettsonder dundret av gårde

Formørkelsen var ikke bare spesiell fordi den beveget seg hele veien langs den amerikanske østkysten.

Men også fordi det var første gang en total solformørkelse hadde rute direkte over et permanent observatorium – NASAs Wallops Station, som i dag heter Wallops Flight Facility.

Og det gav både NASA og en rekke andre forskningsinstitusjoner en unik mulighet til å undersøke den spektakulære astronomiske begivenheten tett på både før, under og etter at Månen beveget seg inn over solskiven.

Hele 32 raketsonder dundret av gårde under formørkelsen fra Wallops-stasjonen for å undersøke solaktiviteten på nært hold.

© NASA

Mellom 12 000 og 14 000 mennesker valfartet langs hele den amerikanske østkysten for å overvære den spektakulære formørkelsen og se rakettsondene dundre av gårde.