Sommerfuglenes mønstre avslører klimaendringer

Vanlige sommerfugler kan avsløre varige klimaendringer.

27. juni 2013

Klimaendringer kan være vanskelige å måle. Men sommerfuglene kan hjelpe oss med det. Eksperter foretrekker de mest vanlige sommerfuglene til å holde seg orientert om hva som skjer i insektverdenen. De er lette å finne og observere. Og når de gjør noe uvanlig, er det fordi noe i området har forandret seg.

Forskere studerer sommerfugler

Art Shapiros forskerteam ved University of California har lenge overvåket ti områder i California, noen av dem siden 1970-tallet. De utbredte artene er studiens nøkkelarter som hjelper forskerne til å skjelne varige forandringer (klimaoppvarming, bortfall av levesteder) fra endringer som retter seg igjen (en kald vinter, tørke). Og i det arbeidet er det viktig med detaljert datainnsamling hvert år.

Sommerfugler kan vende tilbake

Enkelte arter har forsvunnet helt fra deler av studieområdet, trolig for alltid. Men det som høres ut som store forandringer akkurat nå, kan kanskje også bare være et års avvik fra normen. To sommerfuglarter vendte tilbake til byen Davis nord i California i fjor: Poanes melane av smygerfamilien etter 30 år, og engsmygeren Ochlodes sylvanus etter 20 år. Årsaken var trolig en tørr vinter med nesten perfekte forhold for yngling.