Larve finner nye venner ved å bruke rumpa

Nye undersøkelser avslører en larve som høylydt promper seg populær på insektenes egne sosiale medier. Den brummende kommunikasjonen fra bakdelen er øyensynlig utbredt blant over 200 000 arter.

15. april 2016 av Mary Bates

Forskerne kjente allerede til en larve som tilhører nattsommerfuglene, som lager vibrasjoner ved å gni hårene på baken mot et blad.

Men nå viser det seg at grunnen til at den lille larven bruker en viss legemsdel er at den vil lokke til seg artsfeller.

En larve er nemlig avhengig av venners hjelp til å bygge silkeskjul i de tidlige stadiene før de blir sommerfugler.

Lytt til en larve som brummer med baken.

Biolog Jayne Yack ved Carleton University forteller at dette er et første beviset på at larver er avhengige av vibrasjoner for å skape sosial kontakt.

"Legg øret til et blad med en larve, og du hører ikke noe", sier Yack. Men via et såkalt laservibrometer, "er lyden nesten som svake løvebrøl".

Larve snikk-snakk

Kjøttetende larver En larve er oftest planteeter, men ikke disse artene fra Hawaii - de er fabelaktige rovdyr.

Larver av nattsommerfuglen sigdvinge, som gjennomgår fem utviklingsstadier, tilbringer de to første i silkeskjul med venner. Siden er de overlatt til seg selv.

Når de ikke lenger er avhengig av gruppen, vibrerer insektene for å advare konkurrerende artsfeller om retten til territoriet, sier Yack.

Lydopptak av ville individer i laboratoriet avslører at en larve ofte kommuniserer via rumpa mens den bygger skjul og eter. Ja selv når den er alene, blir det ristet på bakenden.

En gruppe nattsommerfugllarver henger ute på et blad, muligens i ferd med vibrerende kommunikasjon. Foto: Jayne Yack

Larvene viste samtidig økt interesse fra artsfeller i nærheten jo høyere vibrasjonene var. "Larvene har øyensynlig et svært sofistikert språk", sier Yack.

Gode vibrasjoner

Flere andre eksperter mener at de nye resultatene er banebrytende i forhold til å forstå insektkommunikasjon.

Yack selv er ikke i tvil: "Når vi får lyttet til flere insekter på forskjellige utviklingsstadier, vil det tegne seg et helt nytt og vibrerende landskap".