Kan kakerlakker overleve en atomkrig?

Er det sant at kakerlakker­ er de eneste som vil overleve en atomkrig?

Nei, det er faktisk en myte. Kakerlakker er hardføre skadedyr, men hvis de overlever en atomkrig, vil tusenvis av andre insekt­arter også overleve, for ikke å snakke om andre dyrearter.

Radioaktiv ­stråling fra atombomber skader alle levende vesener, men ikke like mye. Konsekvensene av stråling er undersøkt hos mange insektarter. Noen, f.eks. parasittlevende­ vepser, ­tåler mye mer enn kakerlakker. Og dyregruppen tardigrader, som på norsk kalles bjørnedyr, er enda mer motstandsdyktige.

Bakterier er sterkere enn kakerlakker

Og aller mest motstandsdyktige er enkelte typer bakterier. Bakterien Deinococcus ­radiodurans, som ble oppdaget i 1956­, regnes for å være et av de mest strålingsresistente av alle ­levende vesener. Den er oppført i Guiness rekordbok som ”verdens mest hardføre bakterie” og tåler radioaktiv stråling som er tusen ganger sterkere enn det som vil ta livet av et menneske.

Bakterier har vært til stede på Jorden i 3,5 milliarder år. De var den første livsformen på jorden – og de blir sikkert også den siste.

• Underholdende videoer
  • De nyeste artiklene
  • Ukens galleri

NYTT BLAD Uskyldig dømt?

Rettsmedisinske bevis som fingeravtrykk og hårstrå er ikke så pålitelige som vi har trodd. Hvor mange kan være dømt på feilaktige bevis?

Delta i Lesernes blinkskudd

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Vinneren får bildet sitt i National Geographic. Hver måned er det et nytt tema.