Kakerlakken: Naturens sanne gjenbrukskryp

For de fleste av oss er kakerlakken et ganske ufyselig skadedyr som vi helst så flatmost under skosålen. Men faktisk er kakerlakken mye bedre enn sitt rykte og en viktig brikke i økosystemet.

28. januar 2016 av Nadia Deleuran

Denne rødbrune vesle billen fortjener å bli sett på som naturens robuste ryddemannskap, og det er det en helt spesiell grunn til.

En kakerlakk lever av å sette tennene i råtten mat som vi andre kaster og ikke kan fordra lukten av. Kakerlakkene er derfor svært viktige gjenbrukere.

Kakerlakken – naturens sanne gjenbrukskryp Kakerlakkens nyttige egenskaper stopper ikke med det. Fordøyelsen til kakkerlakken er nemlig også nyttig for naturen og plantene.

Kakerlakkens avføring siver ned i bakken, og nitrogenet i ekskrementene kan være avgjørende for planteveksten, forteller professor i biologi Srini Kambhampati til det amerikanske nettstedet Huffington Post.

Og det er ikke bare plantene som nyter godt av kakerlakken. Denne sprø billen er også livretten til mange små pattedyr, understreker hun.

Kakerlakk med superkrefter Når det gjelder utholdenhet, kan få av klodens dyr hamle opp med kakerlakken. En kakerlakk kan nemlig holde pusten i fem til syv minutter av gangen, er resistent overfor plantegifter og kan overleve kraftige strålinger som ville ta livet av de fleste mennesker.

Det finnes ca. 7500 arter av kakerlakker, og en av disse består stort sett bare av hunner.

Disse selvstendige kakerlakkhunnene behøver ingen hann, for de har en fantastisk evne til ukjønnet formering og legger egg uten å pare seg.