Bier kan redde trafikken

Bienes bevegelser for å samle pollen og nektar kan virke hektisk og tilfeldig. Men det er langt fra tilfellet. Faktisk er biene perfekte trafikkplanleggere!

Biene kan tilbakelegge opptil åtte km pr. hamstringstur, så optimalisering av rutene sparer på kreftene.
Andre Skonieczny - Imagebroker/Alamy

Britiske forskere har oppdaget at selv om hjernen til hver enkelt bie er på størrelse med et gressfrø, så er hamstringen deres så effektiv fordi de løser en av matematikkens store gåter, det såkalte handelsreisendes problem.

Utfordringen er å finne den korteste ruten for å besøke hver blomst bare én gang før de vender hjem. Datamaskiner må ty til møysommelige utregninger der de måler hver tenkelige rute.

Biene i forsøket, jordhumlen Bombus terrestris, og kanskje også andre arter, bruker romhukommelse der de raskt optimaliserer rutene ved å prøve seg fram. (Et tips: Løsningen består ikke i å bevege seg over til den nærmeste blomsten.)

Forskerne vet godt at biene gjør det fordi flyging er slitsomt. Nå prøver forskerne også å finne ut hvordan insektene gjør det – en innsikt som kanskje vil kunne forbedre våre transport- og kommunikasjonsnettverk.