Ny hvalkrysning funnet i Arktis

De hører til ved hver sin pol. Men de to vågehvalartene møtes åpenbart og har fått minst ett blandingsavkom, viser en ny undersøkelse.

31. januar 2011 av Brian Handwerk, National Geographic News

Nylig avslørte en DNA-analyse en krysning mellom en sørlig vågehval og en nordlig vågehval. Hvalen ble fanget av norske hvalfangere. De to hvalartene, som begge kan bli 11 meter lange, foretar normalt årstidsbestemte vandringer, men rutene deres er atskilt av mange kilometer hav.

De nordlige vågehvalene drar mot Nordpolen om våren og svømmer helt opp til kanten av isdekket om sommeren. Om høsten begir de seg sørover, nesten helt ned til ekvator, for å tilbringe vinteren der. De sørlige vågehvalene følger et lignende årstidsbestemt mønster og beveger seg mellom det isdekte Antarktis og varmere breddegrader. Men fordi de to halvkulene har motsatte årstider, befinner de to vågehvalartene seg ikke i nærheten av ekvator samtidig. Og derfor har man aldri trodd at de møtes – før nå.

En stor overraskelse

Kort tid etter at Norge gjenopptok kommersiell hvalfangst i 1993, opprettet Norge et DNA-register som skulle analysere hvalene som ble fanget, og bidra til å sikre at hvalprodukter kommer fra lovlige kilder.

Genforsker Kevin Glover analyserte nylig hval-DNA da han fant noe overraskende: En hval som var fanget i den nordøstlige delen av Atlanterhavet i 2007, hadde et genom som viste at moren var en sørlig vågehval. I den forbindelse fortalte Glovers kolleger en interessant historie om en vitenskapelig medarbeider på et hvalfangstskip for nesten 15 år siden. ”Han sa at de i 1996 hadde fanget et eksemplar som så svært merkelig ut. Det hadde ikke det hvite feltet på brystfinnene som nordlige vågehvaler har,” forteller Glover ved Havforskningsinstituttet i Bergen. ”Jeg lurte på om det kunne være det samme slaget.” Så Glover analyserte DNA fra hvalen fanget i 1996 i Nord-Atlanteren og ble svært forbløffet: Det var helt og holdent en antarktisk hval. Prøven var ikke blitt lagt merke til fordi DNA-arkivet var helt nytt da hvalen ble fanget.

Den antarktiske hvalen i Arktis var enda et bevis for at sørlige vågehvaler kan vandre til sine nordlige slektningers tilholdssteder og også pare seg med dem.