Ny superhai gjør Haisommer til en avslappende kosefilm

Paleontologer har funnet fossilene av en gigantisk superhai som er eldre enn dinosaurene og langt mer fryktinngytende.

20. oktober 2015

Superhai overgår Spielberg

Hvis Steven Spielbergs Haisommer gjorde deg redd for å hoppe i havet, vil denne nyheten få deg til å synke enda lenger ned i strandstolen.

Vitenskapsfolk har nettopp gravd frem en gigantisk fortidshai i nærheten av byen Jacksboro i Texas i USA. Og den er mer hårreisende enn noe Spielberg noensinne kunne ha funnet på.

Eldgammel spisemaskin

Det fryktinngytende beistet som herjet i havet for over 300 millioner år siden, målte åtte meter – eller halvparten av en buss – og var 25 prosent større enn hvithaien.

Blant fossilene fant man også fortidskjempens tenner, og disse fikk forskerne til å sperre opp øynene.

"Vi har aldri sett denne typen tenner før", forklarer John-Paul Hodnett, som er biologistudent ved Saint Josephs universitet i Philadelphia, til nettsiden Live Science.

"Faktisk er de helt nye for vitenskapen", sier han.

Dette er andre gang i år at forskere finner en forhistorisk superhai i Texas. Det nye funnet er det eldste eksemplaret man kjenner til, og man antar at superhaien er over 300 millioner år gammel.