Forskere finner selvlysende ninjahai

En merkverdig selvlysende hai har sett dagens lys. Den vesle lanternehaien har fått tilnavnet ninja for sin fantastiske evne til å kamuflere seg og snike seg inn på sine ofre.

7. januar 2016 av Andreas Ebbesen Jensen

Haien måler bare 50 centimeter og kan ikke gape over så mye mer enn et kyllinglår.

Men når det kommer til å snike seg ubemerket inn på byttet, må selv hvithaien bøye seg i støvet for haifamiliens nyeste medlem.

En usynlig rovfisk

Ninja lanternehai, som nettopp er oppdaget utenfor kysten av Mellom-Amerika, er nemlig utstyrt med en kamuflasjeteknikk som gjør den til en like lydløs morder som de japanske krigerne den er oppkalt etter.

Ved hjelp av celler som gjør haien i stand til å lyse opp i mørket (også kalt phosphores), kan den vesle kjøtteteren lett snike seg opp på byttet av småfisk og reker uten å bli lagt merke til.

Den selvlysende haien lever nemlig 1000 meter under havoverflaten, der bare litt lys trenger ned. Forskerne tror at haien bruker de selvlysende cellene til å få sin svarte kropp til å stikke mindre ut i omgivelsene og gå i ett med det svake lyset som trenger ned til havdypet. På samme måte som en kameleon skifter farge etter omgivelsene.

Haien bruker selvlysende celler til å blinke og spille i en imitasjon av det tross alt sparsomme sollyset som finner veien ned til tusen meter. På den måten kan den snike seg inn ovenfra på sine intetanende ofre.

Fisk med lys i pæren

Den nye ninjahaien er imidlertid ikke den eneste fisken i havet med lys i pæren.

Forskere mener at 80 prosent av alle de skapningene som selv kan frembringe lys (bioluminescente), lever i havet, deriblant blekksprut, maneter og snegler.

Normalt bruker sjødyrene lyset til å lokke til seg en make eller et bytte, men forskerne mener altså at den nyoppdagede haien bruker teknikken til å gå i ett med omgivelsene fremfor å stikke seg ut og tiltrekke seg oppmerksomhet.

Super ninjahai

Ninja lanternehai fikk sitt spesielle navn da en av forskerne bak funnet, Victoria Vásquez, ba sine kusiner og fettere på mellom 10 og 14 år om å finne et navn til den nye haiarten med de særegne egenskapene.

Offisielt er den selvlysende haien imidlertid oppkalt etter Haisommer-forfatteren Peter Benchley, og har endt opp med det latinske navnet Etmopterus benchleyi.

De i alt åtte eksemplarene av den selvlysende haiarten ble oppdaget av forskere ved Pacific Shark Research Center i California og er beskrevet mer inngående i tidsskriftet Journal of the Ocean Science Foundation.