Ved hjelp av genteknologien CRISPR jobber forskere i disse dager på høytrykk for å skape mammutfoster.

© Shutterstock

Harvard-forskere vil gjenopplive mammuten

Ved hjelp av avansert genteknologi forsøker forskerne nå å gjenskape den ullhårete mammuten i en ny form. De håper å se de første fostrene allerede i løpet av få år.

24. februar 2017 av Nanna Vium / Illustrert Vitenskap

Over 4000 år etter de siste mammutene forsvant fra Jordens overflate, skal de pelskledde istidskjempene igjen vekkes til live.

Det står det i meldingen fra George Church, som er forsker ved Harvard University og leder av et team av genetikere som akkurat nå jobber på høytrykk for å gjenskape den gigantiske fortidselefanten.

”Vi er ikke der ennå, men det kan skje i løpet av få år”, blir The Guardian fortalt.

Elefant med lang pels

Planen er å spleise mammutgener som er hentet ut av den sibirske permafrosten med fosteret fra mammutens nærmeste nålevende slektning – den asiatiske elefanten. ”Målet vårt er å skape et elefant-mammut hybridfoster. Egentlig vil det nok være mer som en elefant med mammutegenskaper”, forteller George Church. Han forventer at resultatet til slutt vil bli en asiatisk elefant med små ører, et tykt fettlag, lang pels og blod som er tilpasset et kaldere klima.

>>Bli med på en unik ekspedisjon til storslåtte Svalbard, der både midnattssolen og isbjørnen stortrives.

Klipper og limer gener

Det skal bli en realitet ved hjelp av det forholdsvis nyoppdagede genetiske verktøyet som kalles CRISPR, som gjør det mulig for forskere å klippe og lime i gener og på den måten tilføye mammutegenskaper til elefantens DNA.

Så langt har Church og teamet hans flere ganger greid å skape cellestadiet. Og nå er neste skrittet å skape foster som skal vokse seg store - ikke i elefantens livmor, men i et laboratorium.

"Det ville være ufornuftig å sette reproduksjonen i fare hos en truet dyreart som den asiatiske elefanten", sier forskerne.