Fotoreportasje: Flamingoen

En flamingo ligner en fugl tegnet og fargelagt med den flotteste fargeblyanten i esken av et fantasifullt barn i barnehagen. Og hvorfor står den på ett ben? Se flotte bilder av den vakre fuglen.

23. oktober 2012 av Nancy Shute

En flamingo ligner en fugl tegnet av et fantasifullt barnehagebarn. Den har absurd lange bein, knudrete ankler (som ligner knær), en slangeaktig hals og et kjempestort nebb, og den er fargelagt med den flotteste fargeblyanten i esken.

Men det er nettopp kombinasjonen av de mange fysiske særegenhetene som gjør at rødflamingoen klarer seg godt i saltbassenger, mudderbanker, tidevannslaguner og mangrovesumper. Den bruker det krumme nebbet til å skrape sammen mudder til en reir. Og i nebbet har den stive børster som filtrerer vann for småkreps, bløtdyr, insekter, larver og vannplanter.

De praktfulle fjærene har tilsynelatende ikke noe annet formål enn å begeistre oss, selv om de faktisk ikke er rosa til å begynne med. Når ungene kommer ut av egget, er fjærene først hvite og senere grå. Den rosa fargen får de fra bakterier i vannet og betakaroten fra maten.

Selv om flamingoen er en velkjent fugl – den finnes til og med i plastutgave til å sette ut til pynt i hagen – er den fremdeles litt av en gåte. ”Uansett hvor gjenkjennelige de er, vet vi ikke særlig mye om dem”, sier Chris Brown, som er kurator for fugler i Dallas Zoo. Forskerne er usikre på selv så enkle ting som flamingoenes hang til å stå på ett bein (noen hevder at det har å gjøre med den måten fuglene hviler seg på).

Og fordi flamingoer lever avsides og ganske enkelt flytter når beitestedene blir oversvømt eller tørker ut, gjør det det vanskelig for forskerne å telle dem og følge dem – eller å finne ut hvordan de blir påvirket av tørke, orkaner og vekslende vannstand som følge av klimaendringer eller bygging langs kysten.

Vi vet likevel at ville flamingoer er flokkdyr og ekstremt lojale. De oppfører paringsdanser i grupper. Foreldrene er omsorgsfulle og samler ungene sine i en slags ”barnehage”, der de kan bli passet mens foreldrene flyr ut etter mat. Og når faren truer, beveger de mange tusen flamingoene seg i en synkron ballett som kan øke sjansene deres til å overleve i en farlig verden.