Vegetardinosaur med enormt gap

Dinosauren Tiarajudens eccentricus er som navnet antyder ganske eksentrisk. Den er vegetarianer til tross for sabeltennene og er også oppkalt etter den brasilianske høvdingen Sepé Tiaraju, som førte an i kampen mot kolonimaktene.

6. juli 2012

Normalt forbinder man ikke lange sabeltenner med planteetere. Ikke desto mindre var det akkurat den konklusjonen Juan Carlos Cisneros ved det føderale universitetet i Piauí i Brasil trakk når det gjaldt dinosauren med det ufullstendige kraniet og de slitte tennene som han undersøkte i fjor.

Fossilet er ”så bisart at det var som å finne en enhjørning”, sier han.

Tiarajudens eccentricus

Denne therapsiden – en utdødd reptilforfader til pattedyr – kalles Tiarajudens eccentricus, og tygget effektivt blad og stengler med de hestelignende fortennene og kulignende jekslene.

Hoggtennene, som ligner hjørnetennene på en moderne moskushjort, hadde kanskje til formål å skremme rovdyr og konkurrenter.

Jörg Fröbisch ved Berlins naturhistoriske museum sier at dinosaurens sammensurium av tenner gir et innblikk i utviklingen i sen paleozoikum, der planteetere ble dominerende på Jorden.