Sensasjonelt funn: Jørn Hurum finner kraniet til havøgle

Den norske paleontologen Jørn Hurum og forskerteamet hans har sensasjonelt funnet kraniet til en Colymbosaur – en havøgle fra juratiden. Les mer om dette og se videofilm der Jørn Hurum forteller om fossilfunn på Svalbard.

5. oktober 2012

Hvor smart kan en fem meter lang svaneøgle med et bare 20 cm langt hode ha vært? Det er ikke godt å vite, for denne Colymbosauren, som forskerne ga kallenavnet ”Britney”, døde ut for 150 millioner år siden.

Da den norske paleontologen Jørn Hurum og forskerteamet hans i august i år fant en Colymbosaur – en art Plesiosaur (som dyret øverst til høyre) – på Spitsbergen, var det intet mindre enn en sensasjon at de også fant kraniet til dette havlevende krypdyret fra juratiden. Det er nemlig første gang at man har kunnet matche kroppen fra en Colymbosaur med hodet dens.

På Svalbard finner man en av verdens største forekomster av marine øgler. I løpet av åtte år har det norskledede forskerteamet gravd ut fossilfunnene, bl.a. med støtte fra National Geographic.

I tillegg til ”Britney” har de funnet to nye arter fiskeøgler, tre nye arter svaneøgler, en ny art pliosaur og mye mer. I den nylig offentliggjorte vitenskapelige rapporten fra utgravingene beskriver forskerne også for første gang i historien det nordlige økosystemet i detalj under overgangen mellom periodene jura og kritt.

De fleste kjente forekomster fra den tiden er fra varmere strøk i England og Tyskland, så det gir en enestående ny innsikt i hvordan verden så ut for disse havuhyrene fra nord.

Video: Jørn Hurum forteller om fossilfunn på Svalbard