Ny tyrannosaur er i familie med den mektige T. rex

Ny tyrannosaur er det største dyret med fjær i historien.

17. oktober 2012

Den ni meter lange kjøttetende Yutyrannus huali, som er i familie med den mektige T. rex, er den første store dinosauren man vet om som har hatt fjær. Navnet Yutyrannus huali er en blanding av mandarin og latin og betyr ”vakker tyrann med fjær”.

De tre nesten komplette fossilene av dinosauren, funnet i Liaoning-provinsen i Kina, er stripete av rester fra 20 cm lange filamenter – et tegn på at det ett tonn tunge rovdyret var dekket av fjærdrakt som en overdimensjonert kylling, sier paleontolog ved det kinesiske vitenskapsakademiet, Corwin Sullivan, som undersøker den nye arten.

I motsetning til de stive svingfjærene på en moderne fugl, som er beregnet til å fly, holdt Y. hualis muligens varmen med myke dun i en kjøligere periode i krittiden for ca. 125 millioner år siden. Var det nødvendig for store dinosaurer å ha fjær for å holde varmen? Ikke ifølge moderne biologi, for store dyr holder bedre på varmen enn små dyr. Men funnet av Y. huali, sammen med flere mindre dinosaurarter med fjær, peker i motsatt retning.

”Nå har vi beviset, og det er en ganske stor Tyrannosaurus som tilsynelatende trengte isolasjon”, sier Corwin Sullivan. ”Det endrer bildet.”