Ny kunnskap om dinosaurspisende krokodiller

Steinhard avføring og bein som er bitt av på en merkelig måte gir ny kunnskap om en av førhistoriens største krokodiller.

29. mars 2010 av Brian Handwerk, National Geographic News

Paleontologer har analysert deler av 79 millioner år gamle fossile ekskrementer – også kjent som koprolitter. Disse er trolig den første kjente avføringen fra deinosuchus, som var en krokodille som jaktet på dinosaurer på dens egen størrelse.

Rester av sand og skjell i avføringen, som de senere årene er blitt funnet i nærheten av en bekk i Georgia, tyder på at krokodillen foretrakk å holde seg i nærheten av elvemunninger, der den trolig for det meste levde av å spise havskilpadder.

Forskerne er nesten helt sikre på at kjempekrokodillen var det farligste rovdyret i området, til tross for bevisene som tyder på at dens bytte var av det relavtivt føyelige slaget.

Forskergruppen har også funnet en fossil haitann som satt fast i en koprolitt. Fordi det ikke er noe som tyder på at tannen har blitt fordøyd, tror forskerne at den kan ha falt ut av munnen til en hai mens den lette etter mat i avføringen til deinosuchus.

Det forskerne ikke har funnet i ekskrementene, er bein eller andre rester etter ufordøyde dyr.

“Det er faktisk bra, fordi både dagens krokodiller og krokodiller som levde for lenge siden har fordøyelsessafter som spiser opp bein, horn, tenner og omtrent alt mulig annet,” sier Samantha Harrell, en bachelorstudent Columbus State University i Georgia.

Dermed støtter den “tomme” avføringen tesen om at ekskrementene stammer fra en krokodille.

Krokodiller vs. dinosaurer

Deinosuchus-krokodiller holdt til i store deler av de områdene som nå kalles USA og i den nordlige av Mexico, og i nærheten av Georgia begynte de trolig å fange bytte av det mer utfordrende slaget.

Årsaken til at man tror dette, er eldre bitemerkebevis. Disse ble presentert av Harrell og paleontolog David R. Schwimmer ved Columbus State-universitetet på et Geological Society of America-møte i Baltimore 17. mars.

Bitemerker etter deinosuchus¬ på beina til byttedyrene forteller en historie om voldsomme kamper der ni meter lange krokodiller har nedlagt dinosaurer på deres egen størrelse – inkludert Tyrannosaurus Rex-slektningene Appalachiosaurus montgomeriensis og Albertosaurus (se bildet ovenfor).

“Et av merkene viser tegn på at beinet har blitt leget, noe som betyr at dyret har overlevd bittet,” fortalte Schwimmer.

“Det beviser at i det minste dette ene eksemplaret helt klart var et rovdyr som ikke levde av å lete rundt etter matrester.”

Schwimmer la først merke til rare, eggformede fordypninger og hakk i havskillpaddefossiler i Georgia. Senere så han liknende merker i skjellettdeler etter dinosaurer i Big Bend National Park i Texas og i New Jersey State Museum.

“Jeg innså at disse bitemerkene stammet fra noe som hadde utrolige sterke kjever og massevis av tenner,” sa han.

“Og det var ganske opplagt at denne store, butt-tannede krokodillen var kilden.”

“Jeg har ikke funnet noe annet dyr som kunne lage slike butte bitemerker.”