Ny dinosaur funnet: Brutal, liten og rask

Den nye arten gir ifølge en ny fossilundersøkelse dypere innsikt i tiden før dinosaurene fikk overtaket på andre reptiler og hersket på Jorden.

17. januar 2011 av Ker Than, National Geographic News

"Dette er det mest fullstendige bildet vi har av en forfar til rovdinosaurene, altså hvordan den så ut helt i begynnelsen," sier Paul Sereno, som er en av opphavsmennene til undersøkelsen. "Den var liten, men brutal og var et raskt dyr."

Eodromaeus er en av de tidligste dinosaurene vi kjenner til. Den var bare ca. 1,3 meter lang og ville ha rukket et voksent menneske omtrent til knærne. Men denne uanselige vesle dinosauren er forfar til theropodene (rovdinosaurene), deriblant Tyrannosaurus rex og Deinonychus med den "grusomme kloen", viser den nye undersøkelsen.

På lik linje med sine fryktinngytende etterkommere hadde Eodromaeus en lang, stiv hale og en spesiell bekkenform. Dessuten hadde den luftsekker i nakkevirvlene, noe som kanskje har hatt noe med pusten å gjøre og også er et ytterligere bevis på at theropodene senere utviklet seg til nåtidens fugler.