Forskerne har for første gang avkodet alle fargene på en dinosaur – den 155 millioner år gamle Anchiornis huxleyi (på billedet). Det høres kanskje ikke ut som noen nyhet etter offentliggjøringen av den første vitenskapelig anerkjente dinosaurfargesammensetningen i Nature for to uker siden. Men en ny undersøkelse som baserer seg på strengere forskningsmetoder, er nettopp blitt offentliggjort i tidsskriftet Science, og den viser mer enn fargepigmenter i isolerte områder av dinosauren.

Dinosaurfargebilder

22. februar 2010

Gruppen bak den nye undersøkelsen i Science fant et Anchiornis-skjelett bevart i størknet søle på Beijings naturhistoriske museum. Foto: Jakob Vinther.
Anchiornis huxleyi ligner en kyllingstor hakkespett med svart og hvitt på vingene en mørkerød manke. Dinosaurens farger ble avkodet ved hjelp av et elektronmikroskop og sammenligning med fugler av i dag. Illustrasjon: Michael DiGiorgio, Yale University.
Anchiornis’ mørkerøde, svarte, grå og hvite fjær kan enten ha vært nyttige når den skulle pare seg, eller ha vært en form for visuell kommunikasjon. Ornitologen Richard Prum ved Yale University sier at fargene kan ha hatt en seksuell funksjon, vært faretruende og dermed vært brukt til å forsvare dinosaurens territorium, eller noe helt annet. Illustrasjon: Michael DiGiorgio, Yale University.
Fargemønsteret på bena til Anchiornis minner om en Hamburg-høne, sier ornitologen Richard Prum ved Yale University. Julia Clarke, som er virveldyrpaleontolog ved University of Texas og medforfatter av undersøkelsen sier at fargeavkodingen fører til spørsmål “vi ikke visste at vi kunne stille”. Foto: Joel Sartore, National Geographic Stock.