Dinosaur med gigantlår funnet

En ny dinosaur som brukte de "ekstremt kraftige" lårene til å sparke rovdyr, hadde trolig et rimelig heftig temperament, uttaler eksperter.

25. februar 2011 av Christine Dell'Amore, National Geographic News

Den 14 meter lange Brontomerus mcintoshi hadde et enormt bladformet hofteben som fungerte som feste for sterke muskler, viser en ny undersøkelse.

"Slike ting oppstår ikke tilfeldig. Dette er helt tydelig noe som har hatt en funksjon," sier Mathew Wedel, som er blant opphavsmennene til studien.

Gruppen har en teori om at dinosauren, en art sauropod eller planteeter som ruslet rundt på fire ben, brukte de enorme bena til enten å bevege seg rundt i bakkete terreng eller gi rovdyra "riktig harde" spark, sier Mathew Wedel, som er hjelpeprofessor i anatomi ved Western University of Health Sciences i California i USA.

Brontomerus, som betyr "tordenlår" på gresk, har kanskje også angrepet på samme måte som nåtidens høns og nådesløst sparket og stampet ihjel angriperne, legger han til.

"Jeg kan forestille meg hvilket voldsomt temperament disse sauropodene må ha hatt," uttaler Mathew Wedel.

I begge tilfeller "har du en liten hjerne, du er konstant på vakt overfor kjøtteterne rundt deg, og du prøver å beskytte ungene dine."

"Ekstrem" dinosaur levde i fortidens Serengeti

Tordenlårs knokler ble først funnet i 1994, da forskere i den østlige delen av Utah i USA klarte å redde deler av to skjeletter av den da hittil uidentifiserte dinosauren fra et steinbrudd med fossiler som ellers var blitt plyndret.

Da Mathew Wedel og hans kolleger undersøkte benrestene i 2007, gikk det opp for dem at de hadde funnet en ny art og dessuten en "ekstrem" type, sier Mathew Wedel. Utformingen av knoklene til den nyoppdagede arten viste at den hadde de største benmusklene av alle sauropodene man hittil hadde funnet.

B. mcintoshi hadde trolig bruk for den slags ekstreme forsvarsvåpen for å bekjempe "fryktinngytende" kjøttetere som Deinonychus (bildet) og Utahraptor (bildet), rovdinosaurer som levde side om side med planteeteren for rundt 110 millioner år siden i den første delen av krittiden, sier han.

De forhistoriske dyra levde i et landskap som minnet om Serengeti i Afrika og var fullt av elver og gjørmehull og med vidstrakte, tørre høylandsområder, forteller Mathew Wedel. Horder av kulignende planteetere ved navn Tenontosaurus bredte seg over slettene.

"Hvis jeg kunne sende deg tilbake i tiden i en tidsmaskin, ville det være som å reise på safari, bortsett fra at du ville trenge en noe mer robust bil enn en Land Rover, kanskje en stridsvogn," sier han.

"Sauropodene var sikkert vakre å se på hvis man var langt unna og hadde kikkert," legger han til.

"Men tett på [var de] de etter all sannsynlighet et sant mareritt."