5 overraskelser om dinosaurer

Vår oppfatning av dinosaurer er i høy grad farget av Jurassic Park-filmene og de små plastøglene vi lekte med som barn. Men visste du at T. rex faktisk var kledd i fjær, brølte og danset rundt før sex – og paret seg med baken?

9. februar 2016 av Mikkel Skovbo

# 1. Dinosaurer danset seg til sex

Selv glupske rovdinosaurer var ikke for fine til et freidig forspill.

Paleontologer har studert forsteinede kloremerker i det vestlige Colorado, og deres undersøkelse viser at de tobente rovdinosaurene, theropodene, innlot seg på en jordskjelvende paringsdans før selve forplantningsakten.

Kloremerkene er irregulære mønstre med 5–6 fotavtrykk i hver, akkurat slik man kjenner det fra dinosaurenes etterkommere, fuglenes, paringsritualer. Hovedforskeren bak oppdagelsen tror at dinosaurene også kurtiserte hverandre med lyd, på samme måte som fuglene:

"Kan du forestile deg dinosaurer bli begeistret før en paring – men være helt musestille?" spør professor Martin Lockley ved University of Colorado retorisk i The Guardian.

Blant de dansende theropodene var bl.a. velociraptoren og T. Rex, som levde i krittperioden for hhv. 85–80 mill. og 66–65 mill. år siden.

# 2. T. rex var en fjærkledd åtseleter

Forskerne blir mer og mer overbeviste om at Tyrannosaurus rex mest av alt lignet en forvokst høne – og levde av døde dyr.

I 2012 gjorde kinesiske forskere et funn av en nær slektning av T. rex som var kledd i trådaktige fjær. Derfor mener man at også T. rex var kledd i fjærdrakt, selv om forskene ikke kan være helt sikre før de finner forsteinede fjæravtrykk i forbindelse med et T. rex-funn.

Det gjorde rovdyret for langsomt til å løpe etter mange av byttedyrene selv, og derfor mener forskerne at dinosaurenes konge antagelig supplerte kosten med åtsel.

# 3. Dinosaurer paret seg via kloakker

Den mest gjengse teorien om dinosaurenes paringsmetode går på at dyrene – i likhet med de nært beslektede fuglene og krokodillene – hadde en såkalt "kloakk" under halen der både tiss, avføring og sæd rant ut av kroppen. Den satte hann- og hunndyrene sammen – kloakk mot kloakk – for å forplante seg.

Akkurat som hos visse hannfugler, regner man også med at hanndinosaurene hadde en penis som stakk ut av rompesprekken når den ble gnidd mot hunnens åpning.

Forskerne har ennå ikke funnet et dinosaurfossil med et bevart kjønnsorgan, og derfor er kloakkteorien, som så mye annet i paleontologien, fortsatt bare den mest sannsynlige teorien.

# 4. Velociraptoren var stor som en kalkun

Den skremmende jegeren fra Jurassic Park-filmene har vist seg en del mindre skremmende enn først antatt. Dinosauren var bare 0,5 m høy og veide 15 kg; det samme som en liten kalkun.

Et funn fra Mongolia i 2007 viser dessuten at velociraptoren var kledd i fjær.

Men på ett område levde velociraptoren opp til navnet sitt: På latin betyr veloc "hastighet" og raptor "den som griper", og den lille rovdinosauren kunne faktisk løpe 60 km/t og gripe etter byttet med en 9 cm lang klo.

Byttet besto vel å merke bare av små pattedyr, reptiler og insekter.

# 5. Dinosaurer er ikke utdødd

Faktisk flyr det dinosaurer rundt omkring hodet på deg hver dag. For nåtidens fugler er etterkommere av fortidens kjemper og klassifiseres stadig som 'dinosaurer'.

Utviklingen fra dinosaur til fugl foregikk over millioner av år og startet med tobent gange etterfulgt av ønskeben, fjær og vinger. I dag er det spesielt en ting som forbinder især fuglene med fortidens dinosaurer: hofteskålen.

Dinosaurene utviklet en spesielt åpen hofteskål med et hull i som tillot dem å gå oppreist, løpe fortere og være aktive i lengre tid enn sine samtidige reptiler. Det er hofteskålen med hull som gjør dem til dinosaurer – og det anatomiske særtrekket deler de med nåtidens fugler.