Amfibier uten ben funnet

De er ikke mark og heller ikke slanger. De er amfibier uten ben, som graver ganger i jorden, og de er helt nye for vitenskapen, hevder en ny undersøkelse.

En gruppe egg i et rede av leire er som en nedgravd skatt for forskerne som har brukt fem år på å grave etter ormepadder på over 250 forskjellige steder i de nordlige delene av India.
Sathyabhama Das Biju

Dette dyret, som på bildet vokter over eggene sine i hjemtraktene nordøst i India, er én av rundt seks mulige nye arter som tilhører en lite kjent dyregruppe kalt Caecilia eller ormepadder. I tillegg representerer de nyoppdagede skapningene en helt ny familie av amfibier – familie er nivået over slekt og art innenfor vitenskapelig navngivning – fremgår det av resultatene som ble offentliggjort i dag av tidsskriftet Proceedings of the Royal Society B.

Familien har fått navnet Chikilidae ("Chikila" betyr ormepadde på et lokalt stammespråk), og dens nærmeste slektninger lever over 11 000 km unna i tropisk Afrika, opplyser forskerne bak undersøkelsen.

Det krever mye gravearbeid å finne disse dyrene, som er vanskelige å lokalisere, forteller amfibiebiolog Sathyabhama Das Biju ved universitetet i Delhi. Hans gruppe har omfattet forskere ved naturhistorisk museum i England, Vrije-universitetet i Belgia og universitetet i Delhi.

"På grunn av at de graver seg ned, og deres spesielle utseende er de svært vanskelige å se over bakken", sier han. Forskerne har brukt over 2000 timer på å grave under den tropiske underskogen, noe som har frembrakt seks antatte nye arter, hvorav de tre nå er bekreftet, tilføyer Sathyabhama Das Biju.

Delta i National Geographics månedlige fotokonkurranse her.

Nytt blad: Før Stonehenge

Abonnement: I blad nr. 8/2014 kan du lese om et nytt funn på Orknøyene som har forbløffet arkeologene.